Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu

Úkazy na obloze v 8. týdnu

– od 18. do 24. února 2008

Slunce vstupuje 19.2. v 7 h 49 min do znamení Ryb.
Měsíc je 21.2. ve 4 h 30 min v úplňku. V tomto týdnu prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. V noci z 20. na 21.2. se na obloze promítá poblíž planety Saturn a také stálice Regulus, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva. 21.2. po půlnoci nastává zákryt Regula Měsícem, z našeho území však není pozorovatelný.
Planety sluneční soustavy: Na ranní obloze je nízko nad jihovýchodem viditelný Jupiter (jasnost -2,0 mag), prochází souhvězdím Střelce. Vlevo od Jupitera září velmi nízko nad obzorem výrazná Venuše (-3,9 mag), v její blízkosti se koncem týdne pohybuje také Merkur. Obě planety se promítají do souhvězdí Kozoroha. Mars (-0,1 mag) v Býku je pozorovatelný většinu noci kromě jitra, planeta Saturn (0,2 mag) ve Lvu v průběhu celé noci. 24. února je Saturn v opozici se Sluncem – nastávají ideální pozorovací podmínky.
Zajímavé úkazy: 21.2. nastává úplné zatmění Měsíce, pozorovatelné i z území naší republiky. Částečné zatmění začíná ve tři čtvrtě na tři, úplné ve čtyři hodiny ráno; střed zatmění - největší fáze nastává krátce před půl pátou. Úplné zatmění skončí ve 4 h 51 minut, částečné 9 minut po šesté hodině ranní. Další úplné zatmění Měsíce bude u nás viditelné až 15. června 2011, nejbližší částečné zatmění Měsíce 16. srpna letošního roku.

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.