Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 9. týdnu (28.2. - 6.3.2005)

Úkazy na obloze v 9. týdnu (28.2. - 6.3.2005)

Přehled astronomických úkazů na 9. týden (28.2.-6.3.2005).

Měsíc je 3. března v 18 h 36 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Panna, Váhy, Štír, Hadonoš a Střelec. 6. března ráno nastává konjunkce Měsíce s Marsem.

Planety: Saturn (-0,1 mag) je pozorovatelný téměř celou noc s výjimkou ranních hodin, najdeme ho v souhvězdí Blíženců poblíž hvězd Castor a Pollux. Jupiter (-2,6 mag) vychází před devátou hodinou večer, prochází souhvězdím Panny. Načervenalý Mars (1,1 mag) je nad obzorem od půl páté ráno, promítá se do Střelce. Na večerní obloze se koncem týdne objevuje planeta Merkur, spatříme ji nízko nad západem. Pozorovací podmínky se postupně zlepšují, největší elongace nastává 12. března.

Kometa C/2004 Q2(Machholz) prochází cirkumpolárním souhvězdím Cefea. Je viditelná i malými hvězdářskými dalekohledy.

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.