Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 9. týdnu (28.2. - 6.3.2005)

Úkazy na obloze v 9. týdnu (28.2. - 6.3.2005)

Přehled astronomických úkazů na 9. týden (28.2.-6.3.2005).

Měsíc je 3. března v 18 h 36 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Panna, Váhy, Štír, Hadonoš a Střelec. 6. března ráno nastává konjunkce Měsíce s Marsem.

Planety: Saturn (-0,1 mag) je pozorovatelný téměř celou noc s výjimkou ranních hodin, najdeme ho v souhvězdí Blíženců poblíž hvězd Castor a Pollux. Jupiter (-2,6 mag) vychází před devátou hodinou večer, prochází souhvězdím Panny. Načervenalý Mars (1,1 mag) je nad obzorem od půl páté ráno, promítá se do Střelce. Na večerní obloze se koncem týdne objevuje planeta Merkur, spatříme ji nízko nad západem. Pozorovací podmínky se postupně zlepšují, největší elongace nastává 12. března.

Kometa C/2004 Q2(Machholz) prochází cirkumpolárním souhvězdím Cefea. Je viditelná i malými hvězdářskými dalekohledy.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.