Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu (20. - 26. března 2006)

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (20. - 26. března 2006)

Slunce vstupuje 20. března v 19 h 25 min do znamení Berana. Nastává jarní rovnodennost, začíná astronomické jaro.

Měsíc je 22. března ve 20 h 10 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 20.3. ráno se promítá poblíž Jupiteru, 21.3. je v konjunkci s hvězdou Antares ve Štíru (nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný), 26.3. ráno prochází poblíž Venuše.

Planety pozorovatelné okem: V první polovině noci je dobře viditelný Mars (jasnost 1,0 mag, prochází souhvězdím Býka), jasný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) vychází před půlnocí. Ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-4,5 mag, promítá se na hranici Kozoroha a Vodnáře, 25.3. je v největší západní elongaci 46,5° stupně od Slunce). Planeta Saturn (0,1 mag, Rak) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.

Na ranní obloze je v dalekohledu viditelná kometa C/2006 A1 (Pojmanski). Tento týden se pohybuje na hranici souhvězdí Labutě a Ještěrky. Výška na obzorem stoupá, jasnost komety se však snižuje; koncem týdne dosáhne 8,7 mag.

V neděli 26. března se u nás zavádí letní čas: ve dvě hodiny středoevropského času se ručičky hodinek posunou na třetí hodinu středoevropského letního času. Letní čas skončí v neděli 29. října.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.