Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu (21. - 27. března 2005)

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (21. - 27. března 2005)

Přehled astronomických úkazů na 12. týden (21.3.-27.3.2005).

Měsíc je 25. března v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. 22.3. kolem půlnoci nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Regulus ve Lvu. O víkendu prochází Měsíc těsně kolem planety Jupiter, 26.3. nastává zákryt Jupiteru Měsícem, který však z našeho území není pozorovatelný.

Planety viditelné okem: nejjasnější planetu Jupiter (-2,5 mag) najdeme v souhvězdí Panny. Blíží se k opozici se Sluncem a je pozorovatelná celou noc. Saturn (0,0 mag) se pohybuje souhvězdím Blíženců, 22. 3. je v zastávce. Zapadá před půl čtvrtou ráno. Na ranní obloze je v Kozorohu viditelný také Mars (1,0 mag)

V neděli 27. března se u nás zavádí letní čas: ve dvě hodiny SEČ se ručičky hodin posunou na třetí hodinu SELČ. Letní čas skončí v neděli 30. října.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk