Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu (21. - 27. března 2005)

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (21. - 27. března 2005)

Přehled astronomických úkazů na 12. týden (21.3.-27.3.2005).

Měsíc je 25. března v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. 22.3. kolem půlnoci nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Regulus ve Lvu. O víkendu prochází Měsíc těsně kolem planety Jupiter, 26.3. nastává zákryt Jupiteru Měsícem, který však z našeho území není pozorovatelný.

Planety viditelné okem: nejjasnější planetu Jupiter (-2,5 mag) najdeme v souhvězdí Panny. Blíží se k opozici se Sluncem a je pozorovatelná celou noc. Saturn (0,0 mag) se pohybuje souhvězdím Blíženců, 22. 3. je v zastávce. Zapadá před půl čtvrtou ráno. Na ranní obloze je v Kozorohu viditelný také Mars (1,0 mag)

V neděli 27. března se u nás zavádí letní čas: ve dvě hodiny SEČ se ručičky hodin posunou na třetí hodinu SELČ. Letní čas skončí v neděli 30. října.

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.