Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu

Úkazy na obloze ve 13. týdnu

- od 24. do 30. března 2008

Měsíc se promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 27.3. ráno se na obloze pohybuje nedaleko hvězdy Antares, koncem týdne za svítání poblíž Jupitera. 26. března ve 21 h prochází odzemím (405 tisíc km), 29. března ve 23 h je v poslední čtvrti.
Planety sluneční soustavy: Večer po západu Slunce jsou pozorovatelné planety Mars (jasnost 0,7 mag) a Saturn (0,4 mag). Mars prochází souhvězdím Blíženců a zapadá po půl třetí ráno, Saturn ve Lvu kolem páté hodiny. Nejjasnější planetou ranní oblohy je Jupiter (-2,2 mag). Vychází zhruba ve tři hodiny, pohybuje se v souhvězdí Střelce.
Od 27. března jsou z našeho území opět pozorovatelné večerní průlety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější pětiminutový přelet bude viditelný v neděli 30.3. od 20 h 15 min. Stanice poletí ve směru od jihozápadu k východu, proletí kolem nejjasnější stálice naší oblohy, hvězdy Sírius, těsně mine také planetu Saturn. Aktuální informace o dalších přeletech ISS lze získat dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.
V neděli 30. března se u nás zavádí letní čas, ve dvě hodiny středoevropského času SEČ se hodiny posunou na třetí hodinu středoevropského letního času SELČ. Letní čas skončí v neděli 26. října.

Kométa C/2017 T2 (PANSTARRS)