Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu 2009

Úkazy na obloze ve 13. týdnu 2009

Středa 25. března
- od 23. do 29. března

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. března 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 26. března v 17 h 5 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana.
Planety sluneční soustavy: Období večerní viditelnosti nejjasnější oběžnice uplynulých měsíců, Venuše, končí. Planeta zapadá počátkem týdne již kolem čtvrt na osm večer, tedy jen hodinu po Slunci. 27. března se Venuše nejvíce přiblíží k Zemi, na vzdálenost 42 107 000 km. Na obloze se tato planeta znovu objeví již počátkem dubna, a to ráno nízko nad východním obzorem. Další viditelnou planetou je Jupiter, který vychází před půl pátou ráno a pozorovat jej můžeme nízko nad východojihovýchodem. Počátkem týdne se v jeho blízkosti promítá ubývající srpek Měsíce. Nejlépe viditelnou planetou je Saturn, svítí v průběhu celé noci v jihovýchodní části souhvězdí Lva.
Astronomické zajímavosti: Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS (a také raketoplánu Discovery, který se od stanice odpojí ve středu 25.3.) můžeme nejlépe pozorovat 24.3. (20:09-20:12) a 26.3. (19:28-19:33). Informace o dalších přeletech lze získat dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
V noci ze soboty na neděli se u nás zavádí letní čas. V neděli 29.3. ve 2 hodiny ráno středoevropského času se ručičky hodinek posunou o hodinu dopředu, na třetí hodinu středoevropského letního času. Ten u nás skončí v neděli 25. října.

Perseidy za svitu Měsíce v poslední čtvrti..