Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu

Úkazy na obloze ve 13. týdnu

Úkazy na obloze v týdnu od 26. března do 1. dubna 2007:

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 2.4. v 19 h 15 min. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. V noci z 28. na 29.3. prochází poblíž Saturnu a nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, 29. března ráno nastává konjunkce a zákryt Saturnu Měsícem, úkaz však není z našeho území viditelný. Následující noc spatříme Měsíc poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva, stálice Regulus.

Planety viditelné okem: nejjasnější planetou je Venuše (jasnost -4,0 mag, promítá se do souhvězdí Berana), září vysoko na večerní obloze a zapadá až před 23. hodinou letního času. Na ranní obloze svítí výrazný Jupiter (-2,3 mag, Hadonoš). Za svítání, kolem půl šesté ráno, vychází načervenalý Mars (1,1 mag, prochází poblíž hranice souhvězdí Kozoroha a Vodnáře), Saturn (0,0 mag, Lev) je viditelný v průběhu celé noci.

V tomto týdnu můžeme dobře pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější z nich bude v Praze viditelný 1. dubna v době od 5 h 9 min do 5 h 13 min. Bližší informace o přeletech pro různá stanoviště lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku