Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 14. týdnu (4. - 10. dubna 2005)

Úkazy na obloze ve 14. týdnu (4. - 10. dubna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 14. týden (4.4.-10.4.2005).

Měsíc: 8. dubna nastává nov. 4. dubna je Měsíc v přízemí, nachází se ve vzdálenosti 368 tisíc km od Země. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb, Velryby a Berana.

Planety viditelné okem: velmi jasný Jupiter (-2,5 mag) je v souhvězdí Panny pozorovatelný celou noc. Již menším dalekohledem spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce Io, Europu, Ganymeda a Kallista, polohy těchto měsíců vzhledem k Jupiteru najdeme např. ve Hvězdářské ročence pro rok 2005. Planeta Saturn (0,1 mag) je viditelná téměř celou noc v Blížencích nedaleko hvězd Castor a Pollux. Zapadá kolem půl čtvrté ráno. Načervenalý Mars (0,8 mag) svítí na ranní obloze v souhvězdí Kozoroha od půl páté.

8. dubna nastává hybridní (tedy úplné a v části prstencové) zatmění Slunce, nejlépe je viditelné ve Střední Americe. Z našich zeměpisných šířek je nelze pozorovat. Nejbližší sluneční zatmění viditelné z našeho území nastane 3. října letošního roku.

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.