Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 14. týdnu

Úkazy na obloze ve 14. týdnu

Úkazy v týdnu od 2. do 8. dubna 2007

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. V noci ze 3. na 4.4. se promítá poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Panny, stálice Spika, 8.4. ráno nedaleko Jupiteru. 2. dubna v 19 h 15 min je Měsíc v úplňku, 3. dubna v 11 hodin prochází odzemím (406 tisíc km).

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Venuše (jasnost -4,0 mag, pohybuje se na hranici souhvězdí Berana a Býka) svítí na večerní obloze nad západem až do 23. hodiny. Na ranní obloze je za svítání nízko nad jihovýchodem viditelný načervenalý Mars (1,1 mag, promítá se do Kozoroha, 2. dubna vstupuje do Vodnáře) a také Jupiter, který vychází po půlnoci (-2,3 mag, Hadonoš). Celou noc s výjimkou ranních hodin je pozorovatelný také Saturn (0,2 mag), nachází se poblíž hranice souhvězdí Lva a Raka.

2. dubna prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země (0,014 AU) planetka 2007 FY20. 4. dubna se k Zemi nejvíce přiblíží kometa C/2007 E1 (Garradd), a to na vzdálenost 0,497 AU. Kometa má jasnost 12,7 mag, pohybuje na hranici souhvězdí Poháru a Panny a je viditelná jen ve větších hvězdářských dalekohledech.

Léto