Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 2. týdnu (9. - 15. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 2. týdnu (9. - 15. ledna 2006)

Měsíc je 14. 1. v 10 h 48 min v úplňku. Tento týden se promítá do souhvězdí Berana, Býka, Blíženců a Raka. V noci z 9. na 10.1. prochází poblíž hvězdokupy Plejády v Býku, 15.1. večer vlevo od Saturnu a hvězdokupy Jesličky v Raku. Konjunkce s hvězdou Aldebaran nastává 11. ledna.

Planety pozorovatelné okem: téměř celou noc s výjimkou časného ráno je v souhvězdí Berana pozorovatelný načervenalý Mars (zdánlivá hvězdná velikost -0,4 mag), výrazný Jupiter (-1,9 mag) se nad obzorem objevuje kolem půl třetí ráno, promítá se do souhvězdí Vah. Saturn (-0,1 mag) je viditelný v průběhu celé astronomické noci v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky.

Zajímavé úkazy: v tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější z nich bude viditelný ve středu 11. ledna, stanice poletí v době od 17 h 54 min do 17 h 58 min zhruba od západu k východu; proletí Labutí, souhvězdím Kasiopeja, Perseem a "zhasne" v Býku poblíž dorůstajícího Měsíce. Jasnost -1,0 mag. Další informace o přeletech ISS lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.