Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 2. týdnu (9. - 15. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 2. týdnu (9. - 15. ledna 2006)

Měsíc je 14. 1. v 10 h 48 min v úplňku. Tento týden se promítá do souhvězdí Berana, Býka, Blíženců a Raka. V noci z 9. na 10.1. prochází poblíž hvězdokupy Plejády v Býku, 15.1. večer vlevo od Saturnu a hvězdokupy Jesličky v Raku. Konjunkce s hvězdou Aldebaran nastává 11. ledna.

Planety pozorovatelné okem: téměř celou noc s výjimkou časného ráno je v souhvězdí Berana pozorovatelný načervenalý Mars (zdánlivá hvězdná velikost -0,4 mag), výrazný Jupiter (-1,9 mag) se nad obzorem objevuje kolem půl třetí ráno, promítá se do souhvězdí Vah. Saturn (-0,1 mag) je viditelný v průběhu celé astronomické noci v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky.

Zajímavé úkazy: v tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější z nich bude viditelný ve středu 11. ledna, stanice poletí v době od 17 h 54 min do 17 h 58 min zhruba od západu k východu; proletí Labutí, souhvězdím Kasiopeja, Perseem a "zhasne" v Býku poblíž dorůstajícího Měsíce. Jasnost -1,0 mag. Další informace o přeletech ISS lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com.

Mliečna cesta, Jupiter, Venuša a Saturn počas nautického súmraku nad Slanskými vrchmi.