Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 22. týdnu 2008

- od 26. května do 1. června

Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 27.5. ráno projde 0,3° severně kolem planety Neptun, 29.5. ráno poblíž Uranu. 28. května ve 4 h 56 min je v poslední čtvrti.
Planety viditelné okem: V první polovině noci jsou viditelné planety Saturn a Mars. Saturn (jasnost 0,7 mag) prochází Lvem, načervenalý Mars (1,4 mag) se pohybuje v Raku nedaleko hvězdokupy Jesličky. O půlnoci vychází Jupiter (-2,6 mag), nejlépe je viditelný ráno před východem Slunce. Prochází souhvězdím Střelce, už v malém dalekohledu jsou pozorovatelné jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Jejich poloha vzhledem ke kotoučku planety je uvedena ve Hvězdářské ročence 2008.
Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné večerní i ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. 31.5. má být ke stanici vypuštěn raketoplán Discovery, průlety obou těles budou pozorovatelné v následujících nejbližších dnech. Bližší informace: www.heavens-above.com, aktuální časové údaje včetně trajektorie letu získáte rovněž odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.
28. května projde přísluním (ve vzdálenosti 1,230 AU) kometa 79P/du Toit-Hartley, objevená 9. dubna 1945.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen