Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu (29.5. - 4.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 22. týdnu (29.5. - 4.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 22. týdnu (29. května - 4. června 2006)

Měsíc prochází souhvězdími Býka, Blíženců a Lva. 30.5. jej spatříme na obloze nedaleko Marsu, o den později u Saturnu v blízkosti hvězdokupy M 44 - Jesličky. 2. června je Měsíc v konjunkci s Regulem, nejjasnější hvězdou v souhvězdí Lva. První čtvrt nastává 4. června v 1 h 5 min, týž den ve 4 h je Měsíc v největší vzdálenosti od Země (404 tisíc km).

Planety pozorovatelné okem: Na večerní obloze jsou viditelné planety Mars a Saturn; načervenalý Mars (jasnost 1,7 mag), se pohybuje se na hranici Blíženců a Raka, Saturn (0,4 mag) se promítá do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Výrazný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem po celou noc. Na ranní obloze, nízko nad východoseverovýchodem, září od půl čtvrté nejjasnější planeta Venuše (-4,0 mag).

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.