Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu

Úkazy na obloze ve 22. týdnu

- od 28. května do 3. června 2007

Měsíc je 1. června ve 3 h 3 min v úplňku, 28.5. prochází odzemím. V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. V noci z 31.5. na 1.6. prochází na obloze poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Štíra, stálice Antares, nedaleko září také výrazný Jupiter.

Planety viditelné okem:
Merkur je 2.6. v největší východní elongaci - nastávají nejlepší podmínky k jeho pozorování. Planetu spatříme večer nad severozápadním obzorem, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Býka do Blíženců a zapadá až hodinu před půlnocí. Ve stejné části oblohy, na hranici Blíženců a Raka, září nejjasnější planeta Venuše (-4,2 mag). 30.5. večer projde 4 stupně jižně od hvězdy Pollux v Blížencích. Saturn (0,5 mag) prochází souhvězdím Lva, nejlépe je viditelný v první polovině noci. Planeta Jupiter (-2,6 mag, Hadonoš) vychází již po deváté hodině večer, načervenalý Mars (0,8 mag, prochází výběžkem Velryby, 30.5. vstupuje do Ryb) je pozorovatelný ráno nízko nad východním obzorem.

Zajímavé úkazy a objekty: 30. května je v opozici se Sluncem planetka (4) Vesta, spatříme ji už malým dalekohledem v souhvězdí Hadonoše. Nejvýše nad obzorem je kolem půlnoci. Jasnost 5,5 mag. V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.