Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu

Úkazy na obloze ve 22. týdnu

- od 28. května do 3. června 2007

Měsíc je 1. června ve 3 h 3 min v úplňku, 28.5. prochází odzemím. V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. V noci z 31.5. na 1.6. prochází na obloze poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Štíra, stálice Antares, nedaleko září také výrazný Jupiter.

Planety viditelné okem:
Merkur je 2.6. v největší východní elongaci - nastávají nejlepší podmínky k jeho pozorování. Planetu spatříme večer nad severozápadním obzorem, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Býka do Blíženců a zapadá až hodinu před půlnocí. Ve stejné části oblohy, na hranici Blíženců a Raka, září nejjasnější planeta Venuše (-4,2 mag). 30.5. večer projde 4 stupně jižně od hvězdy Pollux v Blížencích. Saturn (0,5 mag) prochází souhvězdím Lva, nejlépe je viditelný v první polovině noci. Planeta Jupiter (-2,6 mag, Hadonoš) vychází již po deváté hodině večer, načervenalý Mars (0,8 mag, prochází výběžkem Velryby, 30.5. vstupuje do Ryb) je pozorovatelný ráno nízko nad východním obzorem.

Zajímavé úkazy a objekty: 30. května je v opozici se Sluncem planetka (4) Vesta, spatříme ji už malým dalekohledem v souhvězdí Hadonoše. Nejvýše nad obzorem je kolem půlnoci. Jasnost 5,5 mag. V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.