Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 23. týdnu (5.-11.6.2006)

Úkazy na obloze ve 23. týdnu (5.-11.6.2006)

Úkazy na obloze ve 23. týdnu (5. - 11. června 2006)

Redakce: omlouváme se čtenářům za pozdní vložení, z osobních důvodů nebylo možné vložit článek dříve.

Měsíc je 11. června ve 20 h 3 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. 6. a 7.6. se promítá poblíž Spiky, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Panny, následující noc jej spatříme na obloze poblíž planety Jupiter. Konjunkce Měsíce s hvězdou Antares ve Štíru nastává 11.6. (dojde k zákrytu Antara Měsícem, úkaz však není z našeho území viditelný).

Planety pozorovatelné okem: na večerní obloze můžeme nízko nad severoseverozápadem vyhledat Merkura (jasnost klesá z -0,6 na -0,1 mag; planeta se pohybuje souhvězdím Blíženců). Na večerní obloze v Raku svítí načervenalý Mars (1,5 mag) a také Saturn (0,4 mag); obě planety zapadají kolem půlnoci. Saturn se promítá těsně u hvězdokupy M 44 Jesličky, 5. června prochází jen necelý stupeň jižně od této hvězdokupy. Výrazný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) zapadá za svítání. Na ranní obloze, nevysoko nad východoseverovýchodem, září od půl čtvrté velmi jasná Venuše (-4,0 mag, Beran).

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.