Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 23. týdnu

Úkazy na obloze ve 23. týdnu

- od 4. do 10. června 2007.

Měsíc je 8. června ve 13 h 42 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 6. a 7. června se pohybuje poblíž planety Neptun, 8. a 9. června nedaleko Uranu. Obě planety jsou však viditelné jen dalekohledem.

Planety pozorovatelné okem: Merkur je viditelný na večerní obloze nízko nad západoseverozápadem. Jeho výška nad obzorem se snižuje a jasnost klesá z 0,9 na 1,4 mag, koncem týdne zapadá po půl jedenácté večer. Nejjasnější planeta Venuše (jasnost -4,3 mag) září již zvečera vysoko nad západním horizontem a zapadá až po půlnoci. 9. června je Venuše v největší východní elongaci (45° 23´ od Slunce); promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. V sousedním souhvězdí Lva září až do jedné hodiny po půlnoci nažloutlý Saturn (0,5 mag). Planeta Jupiter (-2,6 mag) je 6. června v opozici se Sluncem; nad obzorem je po celou noc, promítá se do Hadonoše. Mars (0,8 mag) svítí na ranní obloze nízko nad východem, v souhvězdí Ryb.

V průběhu týdne jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a časové údaje o přeletech lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.