Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18. června 2006)

Měsíc je 16. ěervna v 19 h v přízemí (369 tisíc km), 18. červnav 16 h 8 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety pozorovatelné okem: večer za soumraku můžeme nízko nad severoseverozápadem vyhledat Merkur (jasnost klesá z 0,1 na 1,3 mag; planeta se pohybuje souhvězdím Blíženců). Na večerní obloze v Raku svítí načervenalý Mars (1,7 mag) a také Saturn (0,4 mag); obě planety zapadají krátce před půlnocí a promí tají se v blízkém okolí hvězdokupy M 44 Jesličky. Mars prochází touto hvězdokupou 16. června, těsná konjunkce Marsu se Saturnem nastává v noci ze 17. na 18.6. Jasný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) zapadá kolem třetí hodiny ráno, na ranní obloze, nevysoko nad východoseverovýchodem, je pozorovatelná velmi jasná Jitřenka - Venuše (-4,0 mag). Promítá se na hranici souhvězdí Berana a Býka.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Informace o nich včetně trajektorie lze získat např. odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.