Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18. června 2006)

Měsíc je 16. ěervna v 19 h v přízemí (369 tisíc km), 18. červnav 16 h 8 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety pozorovatelné okem: večer za soumraku můžeme nízko nad severoseverozápadem vyhledat Merkur (jasnost klesá z 0,1 na 1,3 mag; planeta se pohybuje souhvězdím Blíženců). Na večerní obloze v Raku svítí načervenalý Mars (1,7 mag) a také Saturn (0,4 mag); obě planety zapadají krátce před půlnocí a promí tají se v blízkém okolí hvězdokupy M 44 Jesličky. Mars prochází touto hvězdokupou 16. června, těsná konjunkce Marsu se Saturnem nastává v noci ze 17. na 18.6. Jasný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) zapadá kolem třetí hodiny ráno, na ranní obloze, nevysoko nad východoseverovýchodem, je pozorovatelná velmi jasná Jitřenka - Venuše (-4,0 mag). Promítá se na hranici souhvězdí Berana a Býka.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Informace o nich včetně trajektorie lze získat např. odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Protuberance