Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (12.-18. června 2006)

Měsíc je 16. ěervna v 19 h v přízemí (369 tisíc km), 18. červnav 16 h 8 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety pozorovatelné okem: večer za soumraku můžeme nízko nad severoseverozápadem vyhledat Merkur (jasnost klesá z 0,1 na 1,3 mag; planeta se pohybuje souhvězdím Blíženců). Na večerní obloze v Raku svítí načervenalý Mars (1,7 mag) a také Saturn (0,4 mag); obě planety zapadají krátce před půlnocí a promí tají se v blízkém okolí hvězdokupy M 44 Jesličky. Mars prochází touto hvězdokupou 16. června, těsná konjunkce Marsu se Saturnem nastává v noci ze 17. na 18.6. Jasný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) zapadá kolem třetí hodiny ráno, na ranní obloze, nevysoko nad východoseverovýchodem, je pozorovatelná velmi jasná Jitřenka - Venuše (-4,0 mag). Promítá se na hranici souhvězdí Berana a Býka.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Informace o nich včetně trajektorie lze získat např. odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk