Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu (13. - 19. června 2005)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (13. - 19. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 24. týden (13.6.-19.6.2005).

Měsíc je 15. června ve 3 h 23 min v první čtvrti, tento týden je na oblozenejlépe viditelný v první polovině noci. Prochází souhvězdími Lva, Panny(16.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem a zákryt, z našeho území však úkaznení pozorovatelný) a Vah. 17. června se Měsíc promítá poblíž hvězdy Spika,nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny.

Planety pozorovatelné okem: velmi jasná Venuše září na večerní obloze nízkonad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, zapadá ve tři čtvrtě najedenáct. V první půli noci jsou viditelné planety Saturn (zdánlivá hvězdnávelikost 0,2 mag, prochází souhvězdím Blíženců) a jasný Jupiter (-2,2 mag,Panna). Na ranní obloze je pozorovatelný načervenalý Mars (0,1 mag, pohybujese souhvězdím Ryb směrem k Velrybě).

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.