Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu (13. - 19. června 2005)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (13. - 19. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 24. týden (13.6.-19.6.2005).

Měsíc je 15. června ve 3 h 23 min v první čtvrti, tento týden je na oblozenejlépe viditelný v první polovině noci. Prochází souhvězdími Lva, Panny(16.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem a zákryt, z našeho území však úkaznení pozorovatelný) a Vah. 17. června se Měsíc promítá poblíž hvězdy Spika,nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny.

Planety pozorovatelné okem: velmi jasná Venuše září na večerní obloze nízkonad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, zapadá ve tři čtvrtě najedenáct. V první půli noci jsou viditelné planety Saturn (zdánlivá hvězdnávelikost 0,2 mag, prochází souhvězdím Blíženců) a jasný Jupiter (-2,2 mag,Panna). Na ranní obloze je pozorovatelný načervenalý Mars (0,1 mag, pohybujese souhvězdím Ryb směrem k Velrybě).

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku