Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu

Úkazy na obloze ve 24. týdnu

- od 11. do 17. června 2007:

Měsíc: 12. června je Měsíc v přízemí, 15. června v 5 h 13 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka, Blíženců a Raka. 11.6. ráno se na obloze promítá nedaleko planety Mars, 17.6. nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců; poblíž se nachází také planeta Venuše a Saturn.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze je za soumraku nad západním obzorem pozorovatelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,3 mag). Promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky v souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše svítí méně výrazný Saturn (0,5 mag). Prochází souhvězdím Lva, zapadá kolem půlnoci. Na opačné straně oblohy, nad jihovýchodem, září v souhvězdí Hadonoše výrazný Jupiter (-2,6 mag). V červnu je viditelný celou noc. Merkur (1,5 mag) je počátkem týdne pozorovatelný večer nízko nad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, období viditelnosti končí. Načervenalý Mars (0,7 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Ryb.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke stanici je v současné době připojen raketoplán Atlantis. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.