Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu

Úkazy na obloze ve 24. týdnu

- od 11. do 17. června 2007:

Měsíc: 12. června je Měsíc v přízemí, 15. června v 5 h 13 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka, Blíženců a Raka. 11.6. ráno se na obloze promítá nedaleko planety Mars, 17.6. nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců; poblíž se nachází také planeta Venuše a Saturn.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze je za soumraku nad západním obzorem pozorovatelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,3 mag). Promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky v souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše svítí méně výrazný Saturn (0,5 mag). Prochází souhvězdím Lva, zapadá kolem půlnoci. Na opačné straně oblohy, nad jihovýchodem, září v souhvězdí Hadonoše výrazný Jupiter (-2,6 mag). V červnu je viditelný celou noc. Merkur (1,5 mag) je počátkem týdne pozorovatelný večer nízko nad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, období viditelnosti končí. Načervenalý Mars (0,7 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Ryb.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke stanici je v současné době připojen raketoplán Atlantis. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.