Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 26. týdnu

Úkazy na obloze ve 26. týdnu

- od 25. června do 1. července 2007.

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. Počátkem týdne se promítá nedaleko hvězdy Spika v souhvězdí Panny, 27. a 28. června se pohybuje nedaleko Jupitera a hvězdy Antares ve Štíru. 30. června v 15 h 48 min je Měsíc v úplňku.
Planety: nejjasnější planeta Venuše (jasnost -4,4 mag) září večer vysoko nad západním obzorem. Přechází ze souhvězdí Raka do Lva, pohybuje se v blízkosti planety Saturn (0,6 mag); největší přiblížení obou těles nastane během nadcházejícího víkendu. Jasný Jupiter (-2,6 mag) svítí už za večerního soumraku nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do souhvězdí Hadonoše a je pozorovatelný celou noc. Dvě hodiny po půlnoci vychází planeta Mars (0,7 mag), počátkem týdne přechází ze souhvězdí Ryb do Berana. Merkur je nepozorovatelný. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,9 mag) vycházejí kolem půlnoci. Zatímco Uran ve Vodnáři je viditelný už malým triedrem, ke spatření Neptuna v sousedním souhvězdí Kozoroha je nutné použít menší hvězdářský dalekohled.

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.