Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 26. týdnu

Úkazy na obloze ve 26. týdnu

- od 25. června do 1. července 2007.

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. Počátkem týdne se promítá nedaleko hvězdy Spika v souhvězdí Panny, 27. a 28. června se pohybuje nedaleko Jupitera a hvězdy Antares ve Štíru. 30. června v 15 h 48 min je Měsíc v úplňku.
Planety: nejjasnější planeta Venuše (jasnost -4,4 mag) září večer vysoko nad západním obzorem. Přechází ze souhvězdí Raka do Lva, pohybuje se v blízkosti planety Saturn (0,6 mag); největší přiblížení obou těles nastane během nadcházejícího víkendu. Jasný Jupiter (-2,6 mag) svítí už za večerního soumraku nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do souhvězdí Hadonoše a je pozorovatelný celou noc. Dvě hodiny po půlnoci vychází planeta Mars (0,7 mag), počátkem týdne přechází ze souhvězdí Ryb do Berana. Merkur je nepozorovatelný. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,9 mag) vycházejí kolem půlnoci. Zatímco Uran ve Vodnáři je viditelný už malým triedrem, ke spatření Neptuna v sousedním souhvězdí Kozoroha je nutné použít menší hvězdářský dalekohled.

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.