Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu (11. - 17. července 2005)

Úkazy na obloze ve 28. týdnu (11. - 17. července 2005)

Přehled astronomických úkazů na 28. týden (11.7.-17.7.2005).

Měsíc je 14. července v 17 h 20 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Lva, Panny (ve středu 13.7. večer se promítá poblíž Jupiteru - nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však nepozorovatelný; o den později jej spatříme poblíž hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu souhvězdí Panny) a Vah.

Planety pozorovatelné okem: nejjasnější planetou je Venuše (-3,9 mag, přechází ze souhvězdí Raka do Lva), září na večerní obloze jen nízko nad západoseverozápadem. Jasný Jupiter (-2,0 mag, Panna) zapadá kolem půlnoci, zhruba v tu dobu vychází planeta Mars (-0,3 mag, Ryby).

Tento týden končí červencové období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější přelet můžeme pozorovat v pondělí 11.7. v době od 22 h 8 min do 22 h 14 min, stanice poletí zhruba západo-východním směrem souhvězdími Lva, Pastýře, Herkula a Orla. Maximální jasnost -0,7 mag.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.