Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu (11. - 17. července 2005)

Úkazy na obloze ve 28. týdnu (11. - 17. července 2005)

Přehled astronomických úkazů na 28. týden (11.7.-17.7.2005).

Měsíc je 14. července v 17 h 20 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Lva, Panny (ve středu 13.7. večer se promítá poblíž Jupiteru - nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však nepozorovatelný; o den později jej spatříme poblíž hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu souhvězdí Panny) a Vah.

Planety pozorovatelné okem: nejjasnější planetou je Venuše (-3,9 mag, přechází ze souhvězdí Raka do Lva), září na večerní obloze jen nízko nad západoseverozápadem. Jasný Jupiter (-2,0 mag, Panna) zapadá kolem půlnoci, zhruba v tu dobu vychází planeta Mars (-0,3 mag, Ryby).

Tento týden končí červencové období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější přelet můžeme pozorovat v pondělí 11.7. v době od 22 h 8 min do 22 h 14 min, stanice poletí zhruba západo-východním směrem souhvězdími Lva, Pastýře, Herkula a Orla. Maximální jasnost -0,7 mag.

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.