Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu -

Úkazy na obloze ve 28. týdnu -

od 9. do 15. července 2007.

Měsíc je 14. července ve 14 h 3 min v novu, 9. července prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka a Blíženců. 9.7. ráno se promítá na obloze poblíž planety Mars, 11.7. ráno nedaleko hvězdokupy M 45 Plejády v souhvězdí Býka.
Planety: Venuše dosahuje 12. července nejvyšší jasnosti -4,5 mag. Je viditelná za večerního soumraku nad západem, její výška nad obzorem se však postupně snižuje. Koncem týdne zapadá kolem půl jedenácté v noci, tedy zhruba ve stejné době jako Saturn (jasnost 0,6 mag). Obě planety se pohybují v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag), je v Hadonoši pozorovatelný po celou noc s výjimkou rána, planeta Mars (0,6 mag) vychází hodinu po půlnoci. Promítá se do nevýrazného souhvězdí Berana.
Zajímavé objekty: 14. července prochází v těsné blízkosti Země (0,2 astronomické jednotky) kometa P/2002 O5 (NEAT), objevená 30.7.2002. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Štíra do Hadonoše, je však viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.