Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu -

Úkazy na obloze ve 28. týdnu -

od 9. do 15. července 2007.

Měsíc je 14. července ve 14 h 3 min v novu, 9. července prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka a Blíženců. 9.7. ráno se promítá na obloze poblíž planety Mars, 11.7. ráno nedaleko hvězdokupy M 45 Plejády v souhvězdí Býka.
Planety: Venuše dosahuje 12. července nejvyšší jasnosti -4,5 mag. Je viditelná za večerního soumraku nad západem, její výška nad obzorem se však postupně snižuje. Koncem týdne zapadá kolem půl jedenácté v noci, tedy zhruba ve stejné době jako Saturn (jasnost 0,6 mag). Obě planety se pohybují v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag), je v Hadonoši pozorovatelný po celou noc s výjimkou rána, planeta Mars (0,6 mag) vychází hodinu po půlnoci. Promítá se do nevýrazného souhvězdí Berana.
Zajímavé objekty: 14. července prochází v těsné blízkosti Země (0,2 astronomické jednotky) kometa P/2002 O5 (NEAT), objevená 30.7.2002. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Štíra do Hadonoše, je však viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.

W nocy z 21 na 22.06.2019. na zachodnim niebie pojawiły się wyjątkowe obłoki. NLC zwane też obłokami srebrzystymi zaświeciły wyjątkowo jasno.Są to obłoki mezosferyczne występujące na dużych wysokościach ( 75 - 85 km nad powierzchnią naszej planety ) i występują w okresie "białych nocy" od połowy maja do połowy sierpnia.Dzięki swojemu wysokiemu położeniu są widoczne na tle ciemnego nieba święcąc srebrnym światłem, stąd właśnie pochodzi ich nazwa. Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie fakt,iż były widoczne nawet w Czechach i dalej na południe. Ewenementem na skalę światową był fakt,iż tej nocy zaświeciły kolorowo,czego do tej pory nie zaobserwowano. Łowcy tego zjawiska mieli okazję podziwiać wyjątkowy spektakl na niebie. Można je obserwować godzinę po zachodzie Słońca i godzinę przed wschodem nad zachodnim i północnym niebie. Zerknijcie czasem w tym kierunku,może i wam uda się je zaobserwować. fot.Michał Wyka Słupsk