Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu -

Úkazy na obloze ve 28. týdnu -

od 9. do 15. července 2007.

Měsíc je 14. července ve 14 h 3 min v novu, 9. července prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka a Blíženců. 9.7. ráno se promítá na obloze poblíž planety Mars, 11.7. ráno nedaleko hvězdokupy M 45 Plejády v souhvězdí Býka.
Planety: Venuše dosahuje 12. července nejvyšší jasnosti -4,5 mag. Je viditelná za večerního soumraku nad západem, její výška nad obzorem se však postupně snižuje. Koncem týdne zapadá kolem půl jedenácté v noci, tedy zhruba ve stejné době jako Saturn (jasnost 0,6 mag). Obě planety se pohybují v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag), je v Hadonoši pozorovatelný po celou noc s výjimkou rána, planeta Mars (0,6 mag) vychází hodinu po půlnoci. Promítá se do nevýrazného souhvězdí Berana.
Zajímavé objekty: 14. července prochází v těsné blízkosti Země (0,2 astronomické jednotky) kometa P/2002 O5 (NEAT), objevená 30.7.2002. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Štíra do Hadonoše, je však viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.