Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 29. týdnu -

Úkazy na obloze ve 29. týdnu -

od 16. do 22. července 2007.

Slunce vstupuje 23.7. v 7 h do znamení Lva. Měsíc je 22. července v 8 h 28 min v první čtvrti. Týž den v 11 h prochází odzemím, tedy nejdále od Země; vzájemná vzdálenost obou těles činí 404 tisíc km. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Raka, Lva a Panny. 16. července večer se promítá nedaleko Saturna, následující noc vytváří zajímavé seskupení s Venuší, Saturnem a nejjasnějším objektem v souhvězdí Lva, hvězdou Regulus. 21.7. prochází nedaleko hvězdy Spika v souhvězdí Panny.
Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Nejjasnější planeta večerní oblohy, Venuše (jasnost -4,5 mag), září již zvečera za soumraku nevysoko nad západním obzorem, nedaleko Venuše se pohybuje také Saturn (0,6 mag). Obě planety se promítají do souhvězdí Lva poblíž hvězdy Regulus a zapadají již kolem 22. hodiny - období viditelnosti končí. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag), prochází Hadonošem a zapadá dvě hodiny po půlnoci. Již v malém triedru můžeme pozorovat čtyři nejjasnější měsíce Jupitera pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Načervenalý Mars (0,5 mag) je v souhvězdí Berana viditelný ve druhé polovině noci.
Zajímavé úkazy: 17.7. po půlnoci nastane zákryt planety Saturn Měsícem, úkaz však není z našeho území pozorovatelný. Týž den dopoledne, tedy za denního světla, proběhne zákryt hvězdy Regulus Měsícem. Zákryt začíná v 9 h 34 min, končí v 10 h 27 min (stanoviště Praha). 19.7. začíná další období ranní viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější přelety budou pozorovatelné koncem týdne. Bližší informace včetně trajektorie letu lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.