Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30. července 2006)

Měsíc
  • Měsíc prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 25.7. v 6 h 31 min je v novu, 29.7. v 15 h v odzemí (vzdálenost Země - Měsíc 405 tisíc km). 27. července večer se promítá poblíž hvězdy Regulus a planety Mars.

• Mars (jasnost 1,8 mag) svítí na večerní obloze až do 22. hodiny nízko nad západoseverozápadem; promítá se do souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus.
  • Jasný Jupiter (-2,1 mag, prochází souhvězdím Vah) zapadá o půlnoci, ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-3,9 mag, Blíženci). Planety Uran (5,8 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem celou noc s výjimkou večerních hodin.

Zajímavé úkazy:
  • Ve čtvrtek 27.7. kolem 20. hodiny nastává zákryt planety Mars Měsícem, jediný letošní zákryt planety sluneční soustavy Měsícem, který je pozorovatelný z území naší republiky. Zákryt však nastává za denního světla a je viditelný jen v dalekohledu, obě tělesa se promítají nízko nad západní obzor.

• Mapka oblohy
  • Atlas oblohy

• Převzato: Hvězdárna v Úpici

• O autorovi

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.