Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30. července 2006)

Měsíc
  • Měsíc prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 25.7. v 6 h 31 min je v novu, 29.7. v 15 h v odzemí (vzdálenost Země - Měsíc 405 tisíc km). 27. července večer se promítá poblíž hvězdy Regulus a planety Mars.

• Mars (jasnost 1,8 mag) svítí na večerní obloze až do 22. hodiny nízko nad západoseverozápadem; promítá se do souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus.
  • Jasný Jupiter (-2,1 mag, prochází souhvězdím Vah) zapadá o půlnoci, ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-3,9 mag, Blíženci). Planety Uran (5,8 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem celou noc s výjimkou večerních hodin.

Zajímavé úkazy:
  • Ve čtvrtek 27.7. kolem 20. hodiny nastává zákryt planety Mars Měsícem, jediný letošní zákryt planety sluneční soustavy Měsícem, který je pozorovatelný z území naší republiky. Zákryt však nastává za denního světla a je viditelný jen v dalekohledu, obě tělesa se promítají nízko nad západní obzor.

• Mapka oblohy
  • Atlas oblohy

• Převzato: Hvězdárna v Úpici

• O autorovi

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.