Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30. července 2006)

Měsíc
  • Měsíc prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 25.7. v 6 h 31 min je v novu, 29.7. v 15 h v odzemí (vzdálenost Země - Měsíc 405 tisíc km). 27. července večer se promítá poblíž hvězdy Regulus a planety Mars.

• Mars (jasnost 1,8 mag) svítí na večerní obloze až do 22. hodiny nízko nad západoseverozápadem; promítá se do souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus.
  • Jasný Jupiter (-2,1 mag, prochází souhvězdím Vah) zapadá o půlnoci, ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-3,9 mag, Blíženci). Planety Uran (5,8 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem celou noc s výjimkou večerních hodin.

Zajímavé úkazy:
  • Ve čtvrtek 27.7. kolem 20. hodiny nastává zákryt planety Mars Měsícem, jediný letošní zákryt planety sluneční soustavy Měsícem, který je pozorovatelný z území naší republiky. Zákryt však nastává za denního světla a je viditelný jen v dalekohledu, obě tělesa se promítají nízko nad západní obzor.

• Mapka oblohy
  • Atlas oblohy

• Převzato: Hvězdárna v Úpici

• O autorovi

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.