Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu -

Úkazy na obloze ve 30. týdnu -

od 23. do 29. července 2007.

Slunce vstoupilo 23. července do znamení Lva, na obloze se promítá do souhvězdí Raka.
Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah, jižní částí souhvězdí Hadonoše a Střelcem. 25.7. večer jej spatříme nedaleko Jupitera, poblíž se nachází také nejjasnější hvězda souhvězdí Štíra, načervenalý Antares. Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 30.7. po půlnoci.
Planety viditelné okem: na ranní obloze se objevuje Merkur (jeho jasnost postupně stoupá z 0,1 mag na –0,7 mag), najdeme ho nízko nad východoseverovýchodem. Promítá se do souhvězdí Blíženců, koncem týdne vychází krátce před čtvrtou hodinou. K jeho vyhledání je výhodné použít malý triedr. Mars (0,5 mag) je viditelný ve druhé polovině noci; prochází souhvězdím Berana, koncem týdne vstoupí do Býka. Jupiter (-2,4 mag) září již za večerního soumraku nad jižním obzorem, je nejjasnější ze všech planet viditelných na obloze. Zapadá až po půlnoci. Konjunkce Jupitera s Měsícem nastává 25.7. ve 20 hodin, Měsíc projde necelých sedm stupňů jižně od Jupitera.
Zajímavé objekty a úkazy: Již v menších dalekohledech je viditelná kometa C/2006 VZ13 (LINEAR). V tomto týdnu prochází souhvězdími Honicích psů (počátkem týdne těsně minula kulovou hvězdokupu M 3), Pastýře, souhvězdím Vlasy Bereniky, koncem týdne vstoupí do Panny.
Velmi dobře jsou viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Stanice připomíná pomalu letící, velmi jasnou „hvězdu“. Časové údaje o přeletech lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.