Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 31. týdnu (1.-7.8.2005)

Úkazy na obloze ve 31. týdnu (1.-7.8.2005)

Přehled astronomických úkazů na 31. týden (1.8.-7.8.2005).

Měsíc prochází 4. srpna odzemím (vzdálenost Země-Měsíc: 407 tisíc km), 5. srpna v 5 h 5 min je v novu. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 3.8. ráno se promítá poblíž hvězd Castor a Pollux v Blížencích, 6.8. nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Regulus, nejjasnějším objektem v souhvězdí Lva.

Planety pozorovatelné okem: na večerní obloze září nízko nad západem velmi jasná Venuše (-4,0 mag). Promítá se do souhvězdí Lva, v neděli večer kolem ní prochází Měsíc. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (Panna, -1,9 mag), zapadá již po půl jedenácté večer. Ve druhé polovině noci je nad obzorem načervenalý Mars (-0,6 mag), najdeme ho na hranici souhvězdí Velryby, Ryb a Berana.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.