Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu (8. - 14. srpna 2005)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (8. - 14. srpna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 32. týden (8.8.-14.8.2005).

Měsíc je 13. srpna ve 4 h 39 min v první čtvrti. Na obloze prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. 8. srpna prochází kolem Venuše, dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však úkaz není viditelný. 10. srpna nastává konjunkce Jupiteru s Měsícem a zákryt, rovněž nepozorovatelný. Seskupení Měsíce s Jupiterem a hvězdou Spika v souhvězdí Panny můžeme pozorovat ve středu po západu slunce.

Planety pozorovatelné okem: za večerního soumraku můžeme nízko nad západem vyhledat velmi jasnou Večernici - Venuši (-4,0 mag, přechází ze souhvězdí Lva do Panny) a také Jupitera (-1,9 mag, Panna), který zapadá již po 22. hodině. Mars (Beran, -0,7 mag) je nejlépe viditelný ve druhé polovině noci, Saturn (Rak, 0,2 mag) vychází ráno kolem čtvrté hodiny a je pozorovatelný jen nízko nad východoseverovýchodem.

Koncem týdne začíná srpnové období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, bližší informace o časech přeletů pro různá stanoviště lze získat například na stránkách www.heavens-above.com.

V noci z 12. na 13. srpna nastává maximum nejznámějšího meteorického roje Perseid. Nejvýhodnější podmínky k pozorování nastávají kolem půlnoci, kdy nebude rušit Měsíc a radiant roje bude dostatečně vysoko nad obzorem. V době maxima se očekává až 40 meteorů za hodinu.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen