Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu (8. - 14. srpna 2005)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (8. - 14. srpna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 32. týden (8.8.-14.8.2005).

Měsíc je 13. srpna ve 4 h 39 min v první čtvrti. Na obloze prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. 8. srpna prochází kolem Venuše, dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však úkaz není viditelný. 10. srpna nastává konjunkce Jupiteru s Měsícem a zákryt, rovněž nepozorovatelný. Seskupení Měsíce s Jupiterem a hvězdou Spika v souhvězdí Panny můžeme pozorovat ve středu po západu slunce.

Planety pozorovatelné okem: za večerního soumraku můžeme nízko nad západem vyhledat velmi jasnou Večernici - Venuši (-4,0 mag, přechází ze souhvězdí Lva do Panny) a také Jupitera (-1,9 mag, Panna), který zapadá již po 22. hodině. Mars (Beran, -0,7 mag) je nejlépe viditelný ve druhé polovině noci, Saturn (Rak, 0,2 mag) vychází ráno kolem čtvrté hodiny a je pozorovatelný jen nízko nad východoseverovýchodem.

Koncem týdne začíná srpnové období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, bližší informace o časech přeletů pro různá stanoviště lze získat například na stránkách www.heavens-above.com.

V noci z 12. na 13. srpna nastává maximum nejznámějšího meteorického roje Perseid. Nejvýhodnější podmínky k pozorování nastávají kolem půlnoci, kdy nebude rušit Měsíc a radiant roje bude dostatečně vysoko nad obzorem. V době maxima se očekává až 40 meteorů za hodinu.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.