Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu (14. - 20.08.2006)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (14. - 20.08.2006)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (14. - 20. srpna 2006)

Měsíc
  • Měsíc prochází souhvězdím Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 17. a 18.8. se na obloze promítá poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 16. srpna ve 3 h 50 min je v poslední čtvrti.

• Merkur (jeho jasnost v průběhu týdne stoupá z -0,8 na -1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nízko nad východoseverovýchodem. Nedaleko od něho září velmi jasná Jitřenka - Venuše (-3,9 mag, obě planety se promítají do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky). Na večerní obloze září v souhvězdí Vah až do půl jedenácté výrazný Jupiter (-2,0 mag). V dalekohledu jsou po celou noc viditelné planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh).

Zajímavé úkazy:
  • Tento týden jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Časy přeletů pro různá stanoviště lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.
    Časy viditelnosti z našeho území uvádí i Vesmírný kalendář pražského planetária.

• Mapka oblohy