Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu (14. - 20.08.2006)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (14. - 20.08.2006)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (14. - 20. srpna 2006)

Měsíc
  • Měsíc prochází souhvězdím Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 17. a 18.8. se na obloze promítá poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 16. srpna ve 3 h 50 min je v poslední čtvrti.

• Merkur (jeho jasnost v průběhu týdne stoupá z -0,8 na -1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nízko nad východoseverovýchodem. Nedaleko od něho září velmi jasná Jitřenka - Venuše (-3,9 mag, obě planety se promítají do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky). Na večerní obloze září v souhvězdí Vah až do půl jedenácté výrazný Jupiter (-2,0 mag). V dalekohledu jsou po celou noc viditelné planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh).

Zajímavé úkazy:
  • Tento týden jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Časy přeletů pro různá stanoviště lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.
    Časy viditelnosti z našeho území uvádí i Vesmírný kalendář pražského planetária.

• Mapka oblohy
  • Atlas oblohy

• Převzato: Hvězdárna v Úpici

• O autorovi

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk