Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu (15. - 21.8 2005)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (15. - 21.8 2005)

Přehled astronomických úkazů na 33. týden (15.8.-21.8.2005).

Měsíc je 19. srpna v 19 h 53 min v úplňku, týž den v 8 hodin prochází přízemím ve vzdálenosti 357 000 km od Země. Tento týden se na obloze promítá do souhvězdí Hadonoše, Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety: za večerního soumraku můžeme nízko nad západem vyhledat velmi jasnou Večernici - Venuši, promítá se do souhvězdí Panny a její jasnost dosahuje -4 mag. Ve stejném souhvězdí se nachází planeta Jupiter; zapadá již před 22 hodinou a svítí jako hvězda -1,8 mag. Před půlnocí vychází načervenalý Mars (-0,8 mag, Beran), na ranní obloze můžeme za ranního svítání vyhledat nízko nad obzorem planetu Saturn (0,3 mag, Rak) a koncem týdne nízko nad východoseverovýchodem také Merkura. Planeta Uran (5,7 mag) je viditelná triedrem ve Vodnáři, v sousedním souhvězdí Kozoroha se pohybuje také Neptun (7,8 mag). Obě planety jsou nad obzorem po celou noc, ve dnech 18. až 20.8. kolem nich prochází Měsíc.

Tento týden můžeme pozorovat jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, bližší informace a aktuální časové údaje lze získat například dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz.

Konjunkce Měsíce a Saturnu

Večerní focení na Šumavě i s kočičkou drcající do stativu.