Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu (15. - 21.8 2005)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (15. - 21.8 2005)

Přehled astronomických úkazů na 33. týden (15.8.-21.8.2005).

Měsíc je 19. srpna v 19 h 53 min v úplňku, týž den v 8 hodin prochází přízemím ve vzdálenosti 357 000 km od Země. Tento týden se na obloze promítá do souhvězdí Hadonoše, Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety: za večerního soumraku můžeme nízko nad západem vyhledat velmi jasnou Večernici - Venuši, promítá se do souhvězdí Panny a její jasnost dosahuje -4 mag. Ve stejném souhvězdí se nachází planeta Jupiter; zapadá již před 22 hodinou a svítí jako hvězda -1,8 mag. Před půlnocí vychází načervenalý Mars (-0,8 mag, Beran), na ranní obloze můžeme za ranního svítání vyhledat nízko nad obzorem planetu Saturn (0,3 mag, Rak) a koncem týdne nízko nad východoseverovýchodem také Merkura. Planeta Uran (5,7 mag) je viditelná triedrem ve Vodnáři, v sousedním souhvězdí Kozoroha se pohybuje také Neptun (7,8 mag). Obě planety jsou nad obzorem po celou noc, ve dnech 18. až 20.8. kolem nich prochází Měsíc.

Tento týden můžeme pozorovat jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, bližší informace a aktuální časové údaje lze získat například dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz.

50. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 11. 12. do 17. 12. 2023. Měsíc bude v novu. Na večerní obloze září jasný Jupiter na jihovýchodě a Saturn na jihozápadě. Ráno je vidět Venuše nad jihovýchodním obzorem. Slunce pokračuje ve zvýšené aktivitě. O pozornost se kromě periodické komety 12P hlásí i 62P a po čtyřech měsících zjasnila i 29P. Nastává maximum nejbohatšího meteorického roje roku, Geminid. Připravuje se start Falconu Heavy s americkým armádním miniraketoplánem X-37B. Před 160 lety se narodila Annie Jump Canon, která určila spektrální charakteristiky 350 000 hvězd a stála u zrodu Harvardského klasifikačního systému používaného dodnes.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200