Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 34. týdnu (22. - 28. srpna 2005)

Úkazy na obloze ve 34. týdnu (22. - 28. srpna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 34. týden (22.8.-28.8.2005).

Měsíc prochází souhvězdím Ryb, Berana, výběžkem Velryby a Býka. 25.8. se promítá poblíž planety Mars, 26.8. nedaleko Plejád. Konjunkce s hvězdou Aldebaran v Býku nastává 27.8. V poslední čtvrti je Měsíc 26. srpna v 17h 18min.

Planety: Jupitera (zdánlivá hvězdná velikost -1,8 mag) a Venuši (-4,0 mag; po Měsíci je nejjasnějším objektem na noční obloze) můžeme vyhledat za večerního soumraku, obě tělesa zaří nízko nad západojihozápadem nedaleko od sebe a promítají se do souhvězdí Panny. Načervenalý Mars (-0,9 mag) vychází již po dvaadvacáté hodině, nejlépe je viditelný na ranní obloze před východem Slunce. Prochází souhvězdím Berana. Planeta Saturn (0,3 mag) svítí na nízko ranní obloze v souhvězdí Raka, promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky. Počátkem týdne se poblíž Saturnu nachází také planeta Merkur (jeho jasnost stoupá z 0,1 mag na -0,6 mag), který je 24.8. je v největší západní elongaci od Slunce. Planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou nad obzorem po celou noc. K jejich vyhledání potřebujeme dalekohled a mapku; můžete si ji zdarma vyžádat na adrese úpické hvězdárny.

Během týdne můžeme pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější přelet ISS je viditelný 25. srpna v době od 4 h 13 min do 4 h 17 min. Stanice poletí na obloze směrem zhruba od západu k východu, největší výšky nad obzorem (78°) dosáhne ve 4 h 14 min. Svojí jasností překoná nejjasnější hvězdy na obloze.

Mliečna cesta, Jupiter, Venuša a Saturn počas nautického súmraku nad Slanskými vrchmi.