Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 34. týdnu (22. - 28. srpna 2005)

Úkazy na obloze ve 34. týdnu (22. - 28. srpna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 34. týden (22.8.-28.8.2005).

Měsíc prochází souhvězdím Ryb, Berana, výběžkem Velryby a Býka. 25.8. se promítá poblíž planety Mars, 26.8. nedaleko Plejád. Konjunkce s hvězdou Aldebaran v Býku nastává 27.8. V poslední čtvrti je Měsíc 26. srpna v 17h 18min.

Planety: Jupitera (zdánlivá hvězdná velikost -1,8 mag) a Venuši (-4,0 mag; po Měsíci je nejjasnějším objektem na noční obloze) můžeme vyhledat za večerního soumraku, obě tělesa zaří nízko nad západojihozápadem nedaleko od sebe a promítají se do souhvězdí Panny. Načervenalý Mars (-0,9 mag) vychází již po dvaadvacáté hodině, nejlépe je viditelný na ranní obloze před východem Slunce. Prochází souhvězdím Berana. Planeta Saturn (0,3 mag) svítí na nízko ranní obloze v souhvězdí Raka, promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky. Počátkem týdne se poblíž Saturnu nachází také planeta Merkur (jeho jasnost stoupá z 0,1 mag na -0,6 mag), který je 24.8. je v největší západní elongaci od Slunce. Planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou nad obzorem po celou noc. K jejich vyhledání potřebujeme dalekohled a mapku; můžete si ji zdarma vyžádat na adrese úpické hvězdárny.

Během týdne můžeme pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější přelet ISS je viditelný 25. srpna v době od 4 h 13 min do 4 h 17 min. Stanice poletí na obloze směrem zhruba od západu k východu, největší výšky nad obzorem (78°) dosáhne ve 4 h 14 min. Svojí jasností překoná nejjasnější hvězdy na obloze.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.