Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu

Úkazy na obloze ve 36. týdnu

- od 3. do 9. září 2007

Měsíc je 4. září ve 4 h 32 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 3.9. ráno se na obloze promítá poblíž nejznámější hvězdokupy na obloze, otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády v souhvězdí Býka, 4.9. je v konjunkci s planetou Mars. 8. září ráno jej spatříme nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, poblíž září také jasná Venuše.

Planety: Merkur je nepozorovatelný. Na večerní obloze svítí v souhvězdí Hadonoše výrazný Jupiter(jasnost –2,2 mag). Před půlnocí vychází načervenalý Mars (0,3 mag), prochází souhvězdím Býka. Ráno za svítání, počátkem týdne kolem půl páté, se na obloze objevuje nejjasnější planeta oblohy Venuše (-4,4 mag). Najdeme ji v jižní oblasti souhvězdí Raka, Měsíc v její blízkosti projde 9. září. Po celou noc je nad obzorem Uran (5,7 mag), spatříme ho v souhvězdí Vodnáře už malým triedrem; koncem týdne se Uran přiblíží nejtěsněji k Zemi na nejmenší vzdálenost 19,086 astronomické jednotky, 9. září ve 21 h je v opozici se Sluncem. Neptun (7,8 mag) je viditelný v sousedním souhvězdí Kozoroha již v malém hvězdářském dalekohledu. Mapky jsou k dispozici např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku