Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu

Úkazy na obloze ve 36. týdnu

- od 3. do 9. září 2007

Měsíc je 4. září ve 4 h 32 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 3.9. ráno se na obloze promítá poblíž nejznámější hvězdokupy na obloze, otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády v souhvězdí Býka, 4.9. je v konjunkci s planetou Mars. 8. září ráno jej spatříme nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, poblíž září také jasná Venuše.

Planety: Merkur je nepozorovatelný. Na večerní obloze svítí v souhvězdí Hadonoše výrazný Jupiter(jasnost –2,2 mag). Před půlnocí vychází načervenalý Mars (0,3 mag), prochází souhvězdím Býka. Ráno za svítání, počátkem týdne kolem půl páté, se na obloze objevuje nejjasnější planeta oblohy Venuše (-4,4 mag). Najdeme ji v jižní oblasti souhvězdí Raka, Měsíc v její blízkosti projde 9. září. Po celou noc je nad obzorem Uran (5,7 mag), spatříme ho v souhvězdí Vodnáře už malým triedrem; koncem týdne se Uran přiblíží nejtěsněji k Zemi na nejmenší vzdálenost 19,086 astronomické jednotky, 9. září ve 21 h je v opozici se Sluncem. Neptun (7,8 mag) je viditelný v sousedním souhvězdí Kozoroha již v malém hvězdářském dalekohledu. Mapky jsou k dispozici např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.

Měsíc s letadlem

Fotografie Měsíce s právě prolétajícím letadlem.