Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu (11. - 17.9.2006)

Úkazy na obloze ve 37. týdnu (11. - 17.9.2006)

Měsíc je 14. září ve 13 h 15 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 17.9. ráno se na obloze promítá nedaleko hvězdy Pollux, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Blíženců.

Planety: Jasná Jitřenka - Venuše (-3,9 mag, prochází souhvězdím Lva) září za svítání v nevelké výšce nad východním obzorem; vychází kolem půl šesté ráno. Nedaleko ní, poblíž hranice souhvězdí Raka a Lva, je pozorovatelný nažloutlý Saturn (0,5 mag). Večer po západu slunce je nízko nad jihozápadem až do deváté hodiny viditelný Jupiter (-1,9 mag, Váhy), dalekohledem jsou dobře pozorovatelné planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh). Kulminují kolem půlnoci.

Zajímavé úkazy: v úterý 12. září veěer zakryje Měsíc některé hvězdy otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády v souhvězdí Býka. Měsíc vychází 12.9. ve 21 h 5 min, zákryt nejjasnější hvězdy této hvězdokupy, Alcyone, proběhne v době 22 h 4 min - 22 h 47 min.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk