Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu (11. - 17.9.2006)

Úkazy na obloze ve 37. týdnu (11. - 17.9.2006)

Měsíc je 14. září ve 13 h 15 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 17.9. ráno se na obloze promítá nedaleko hvězdy Pollux, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Blíženců.

Planety: Jasná Jitřenka - Venuše (-3,9 mag, prochází souhvězdím Lva) září za svítání v nevelké výšce nad východním obzorem; vychází kolem půl šesté ráno. Nedaleko ní, poblíž hranice souhvězdí Raka a Lva, je pozorovatelný nažloutlý Saturn (0,5 mag). Večer po západu slunce je nízko nad jihozápadem až do deváté hodiny viditelný Jupiter (-1,9 mag, Váhy), dalekohledem jsou dobře pozorovatelné planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh). Kulminují kolem půlnoci.

Zajímavé úkazy: v úterý 12. září veěer zakryje Měsíc některé hvězdy otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády v souhvězdí Býka. Měsíc vychází 12.9. ve 21 h 5 min, zákryt nejjasnější hvězdy této hvězdokupy, Alcyone, proběhne v době 22 h 4 min - 22 h 47 min.

Snímek komety C/2017 K2 (PANSTARRS) v souhvězdí Hadonoše. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšen, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 2.435 au, od Slunce 3.148 au. Silný svit Měsíce a vysoká oblačnost.