Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu (12.-18.9 2005)

Úkazy na obloze ve 37. týdnu (12.-18.9 2005)

Přehled astronomických úkazů na 37. týden (12.9.-18.9.2005).

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 16. září v 16 hodin prochází přízemím (vzdálenost Země-Měsíc: 360 000 km), 18. září ve 4 h 1 min je v úplňku. Ve dnech 14.-15.9. se promítá nedaleko planety Neptun, 16.9. poblíž Uranu. O den později prochází ve vzdálenosti zhruba 1° od hvězdokupy M 44 Jesličky.

Planety viditelné okem: na večerní obloze září nízko nad západojihozápadem velmi jasná Venuše (-4,1 mag, prochází souhvězdím Panny, koncem týdne vstoupí do Vah), nad západním obzorem výrazný Jupiter (-1,7 mag, Panna). Pozdě večer vychází planeta Mars (-1,4 mag, Beran), kolem půl třetí ráno Saturn (0,4 mag; promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky).

V tomto týdnu končí období viditelnosti přeletů Mezinárodní kosmické stanice. Nejjasnější přelet ISS můžeme pozorovat 12. září v době od 20 h 37 min do 20 h 41 min, stanice poletí zhruba od západu k východu souhvězdími Pastýř, Herkules, těsně mine hvězdu Vega v souhvězdí Lyry, proletí Labutí a do zemského stínu vstoupí v Pegasu.

Protuberance