Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu (12.-18.9 2005)

Úkazy na obloze ve 37. týdnu (12.-18.9 2005)

Přehled astronomických úkazů na 37. týden (12.9.-18.9.2005).

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 16. září v 16 hodin prochází přízemím (vzdálenost Země-Měsíc: 360 000 km), 18. září ve 4 h 1 min je v úplňku. Ve dnech 14.-15.9. se promítá nedaleko planety Neptun, 16.9. poblíž Uranu. O den později prochází ve vzdálenosti zhruba 1° od hvězdokupy M 44 Jesličky.

Planety viditelné okem: na večerní obloze září nízko nad západojihozápadem velmi jasná Venuše (-4,1 mag, prochází souhvězdím Panny, koncem týdne vstoupí do Vah), nad západním obzorem výrazný Jupiter (-1,7 mag, Panna). Pozdě večer vychází planeta Mars (-1,4 mag, Beran), kolem půl třetí ráno Saturn (0,4 mag; promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky).

V tomto týdnu končí období viditelnosti přeletů Mezinárodní kosmické stanice. Nejjasnější přelet ISS můžeme pozorovat 12. září v době od 20 h 37 min do 20 h 41 min, stanice poletí zhruba od západu k východu souhvězdími Pastýř, Herkules, těsně mine hvězdu Vega v souhvězdí Lyry, proletí Labutí a do zemského stínu vstoupí v Pegasu.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.