Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu

Úkazy na obloze ve 37. týdnu

- od 10. do 16. září 2007

Měsíc je 11. září ve 14 h 44 min v novu, 15. září ve 23 hodin v odzemí (vzdálenost Země – Měsíc: 406 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. Konjunkce Měsíce s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí ze souhvězdí Panny, nastává 14.9.
Planety: Nejjasnější planetou večerní oblohy je Jupiter (jasnost -2,2 mag), promítá se do souhvězdí Hadonoše, zapadá po 22. hodině. Před půlnocí vychází načervenalý Mars (0,1 mag), najdeme ho v souhvězdí Býka. Jeho jasnost stále stoupá a pozorovací podmínky se zlepšují. Ráno za svítání kolem čtvrté hodiny se na obloze objevuje velmi jasná Venuše (-4,5 mag); prochází jižní částí souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše je nízko nad obzorem v souhvězdí Lva pozorovatelný méně výrazný Saturn. Celou noc je viditelný Uran, vyhledat ho můžeme podle mapky v souhvězdí Vodnáře již malým triedrem. Neptun v sousedním souhvězdí Kozoroha zapadá za svítání.
Úkazy: 11. září nastává částečné zatmění Slunce, viditelné v Jižní Americe. U nás je nepozorovatelné.
Koncem týdne proletí v nejmenší vzdálenosti od Země kometa C/2007 H1 (McNaught). Promítá se do souhvězdí Velryby, je však viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.