Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Přehled astronomických úkazů na 38. týden (19.9.-25.9.2005).

Měsíc prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka, 25. září v 8 h 41 min je v poslední čtvrti. V noci z 21. na 22.9. se promítá poblíž planety Mars, 22.9. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy Plejády v Býku.

Planety: Merkur je nepozorovatelný, Venuše (-4,1 mag) se pohybuje v souhvězdí Váhy, září na večerní obloze nízko nad západojihozápadem nedaleko Jupiteru. Výrazný Mars (-1,4 mag) vychází pozdě večer. Nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Berana do Býka. Jupiter (-1,7 mag, najdeme ho poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny) zapadá již před osmou hodinou večer a spatříme ho za večerního soumraku jen velmi nízko nad obzorem - období večerní viditelnosti končí. Nažloutlý Saturn (0,4 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky.

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.