Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Přehled astronomických úkazů na 38. týden (19.9.-25.9.2005).

Měsíc prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka, 25. září v 8 h 41 min je v poslední čtvrti. V noci z 21. na 22.9. se promítá poblíž planety Mars, 22.9. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy Plejády v Býku.

Planety: Merkur je nepozorovatelný, Venuše (-4,1 mag) se pohybuje v souhvězdí Váhy, září na večerní obloze nízko nad západojihozápadem nedaleko Jupiteru. Výrazný Mars (-1,4 mag) vychází pozdě večer. Nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Berana do Býka. Jupiter (-1,7 mag, najdeme ho poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny) zapadá již před osmou hodinou večer a spatříme ho za večerního soumraku jen velmi nízko nad obzorem - období večerní viditelnosti končí. Nažloutlý Saturn (0,4 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.