Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Úkazy na obloze ve 38. týdnu (19. - 25. září 2005)

Přehled astronomických úkazů na 38. týden (19.9.-25.9.2005).

Měsíc prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka, 25. září v 8 h 41 min je v poslední čtvrti. V noci z 21. na 22.9. se promítá poblíž planety Mars, 22.9. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy Plejády v Býku.

Planety: Merkur je nepozorovatelný, Venuše (-4,1 mag) se pohybuje v souhvězdí Váhy, září na večerní obloze nízko nad západojihozápadem nedaleko Jupiteru. Výrazný Mars (-1,4 mag) vychází pozdě večer. Nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Berana do Býka. Jupiter (-1,7 mag, najdeme ho poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny) zapadá již před osmou hodinou večer a spatříme ho za večerního soumraku jen velmi nízko nad obzorem - období večerní viditelnosti končí. Nažloutlý Saturn (0,4 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky.

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.