Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 39. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 39. týdnu 2008

Středa 24. září ve 22:30 SELČ
- od 22. do 28. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 22. září v 17 h 44 min do znamení Vah. Nastává podzimní rovnodennost, začíná astronomický podzim.
Měsíc se blíží k novu, který nastane 29.9. v 10 h 12 min. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 26.9. ráno prochází kolem hvězdokupy M 44 - Jesličky v souhvězdí Raka, následující ráno poblíž stálice Regulus, nejjasnější hvězdy souhvězdí Lva.
Planety sluneční soustavy: Nejjasnější planetu, Venuši (jasnost -3,9 mag, pohybuje se souhvězdím Panny směrem k hranici se souhvězdím Vah), spatříme za soumraku nízko nad západojihozápadem. Zapadá již hodinu po slunci. Nejlépe je z planet pozorovatelný Jupiter (-2,4 mag). Prochází souhvězdím Střelce, je nejjasnější "hvězdou" večerní oblohy. Koncem týdne zapadá o půl dvanácté. V dalekohledu jsou viditelné planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh).
V tomto týdnu začíná období viditelnosti večerních přeletů Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější přelet v tomto týdnu spatříme v Praze 24.9. krátce po půl deváté večer. Přehled všech dalších průletů nad územím naší republiky získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi, příp. na stránkách www.heavens-above.com