Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Měsíc je 29. ledna v 15 h 14 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 23. a 24. ledna ráno jej spatříme poblíž Jupiteru, následující noc se promítá poblíž hvězdy Antares ve Štíru. Konjunkce Venuše s Měsícem nastává 28.1.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný, 26.1. je v horní konjunkci se Sluncem. Velmi jasná Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se objevuje koncem týdne za svítání nízko nad jihojihovýchodem, celý týden se promítá do souhvězdí Střelce. Planeta Mars (0,0 mag, Beran) zapadá kolem půl třetí ráno, výrazný Jupiter (-2,0 mag, Váhy) vychází dvě hodiny po půlnoci. Saturn (-0,2 mag, Rak) je 27. ledna v opozici se Sluncem, nad obzorem je po celou noc; prochází poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky.

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200