Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Měsíc je 29. ledna v 15 h 14 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 23. a 24. ledna ráno jej spatříme poblíž Jupiteru, následující noc se promítá poblíž hvězdy Antares ve Štíru. Konjunkce Venuše s Měsícem nastává 28.1.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný, 26.1. je v horní konjunkci se Sluncem. Velmi jasná Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se objevuje koncem týdne za svítání nízko nad jihojihovýchodem, celý týden se promítá do souhvězdí Střelce. Planeta Mars (0,0 mag, Beran) zapadá kolem půl třetí ráno, výrazný Jupiter (-2,0 mag, Váhy) vychází dvě hodiny po půlnoci. Saturn (-0,2 mag, Rak) je 27. ledna v opozici se Sluncem, nad obzorem je po celou noc; prochází poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk