Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 4. týdnu (24. - 30. ledna 2005)

Úkazy na obloze ve 4. týdnu (24. - 30. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 4. týden (24.1.-30.1.2005).

Měsíc je 25. ledna v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 24.1. se na obloze promítá poblíž planety Saturn, o den později jej spatříme nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, koncem týdne nedaleko Jupiteru.

Planety: Na ranní obloze je od páté hodiny nad jihovýchodem pozorovatelný Mars (1,4 mag, Hadonoš), za svítání Jitřenka-Venuše (-3,9 mag, Střelec). Hodinu před půlnocí vychází Jupiter (-2,2 mag, Panna), celou noc je nad obzorem planeta Saturn (-0,3 mag, Blíženci).

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází přísluním. Na obloze se pohybuje souhvězdím Persea a Kasiopeji, koncem týdne ji spatříme poblíž hvězdokupy chí a h Persei. Je pozorovatelná i malými hvězdářskými dalekohledy.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 4

Perseida

Vstup Perseidy do atmosféry Země.