Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 4. týdnu (24. - 30. ledna 2005)

Úkazy na obloze ve 4. týdnu (24. - 30. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 4. týden (24.1.-30.1.2005).

Měsíc je 25. ledna v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 24.1. se na obloze promítá poblíž planety Saturn, o den později jej spatříme nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, koncem týdne nedaleko Jupiteru.

Planety: Na ranní obloze je od páté hodiny nad jihovýchodem pozorovatelný Mars (1,4 mag, Hadonoš), za svítání Jitřenka-Venuše (-3,9 mag, Střelec). Hodinu před půlnocí vychází Jupiter (-2,2 mag, Panna), celou noc je nad obzorem planeta Saturn (-0,3 mag, Blíženci).

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází přísluním. Na obloze se pohybuje souhvězdím Persea a Kasiopeji, koncem týdne ji spatříme poblíž hvězdokupy chí a h Persei. Je pozorovatelná i malými hvězdářskými dalekohledy.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 4

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk