Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 40. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 40. týdnu 2008

Středa 1. října ve 22:30 SELČ
- od 29. září do 5. října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 1. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 29.9. v 10 h 12 min v novu. Nastává období vhodné k pozorování slabých "deep-sky" objektů vzdáleného vesmíru, které jindy Měsíc svým svitem přezáří. Na obloze se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. Počátkem října projde kolem planety Venuše, 4.10. večer nedaleko nejjasnější stálice v souhvězdí Štíra, hvězdy Antares.
Planety viditelné okem: Nejjasnější planeta Venuše (jasnost -3,9 mag, počátkem týdne opustí souhvězdí Panny a vstoupí do Vah) září za večerního soumraku nízko nad západojihozápadem. Koncem týdne zapadá už kolem půl osmé večer, tedy hodinu po Slunci. Jupiter (-2,4 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, zapadá po 23. hodině.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější průlety jsou z Prahy pozorovatelné 1.10. (v době od 20:25 do 20:29), 3.10. (19:43-19.47) a 5.10. (19:00-19:06). Informace o přeletech ISS v jiných dnech i dalších družic získáte na adrese /obloha/druzice/.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.