Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 40. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 40. týdnu 2008

Středa 1. října ve 22:30 SELČ
- od 29. září do 5. října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 1. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 29.9. v 10 h 12 min v novu. Nastává období vhodné k pozorování slabých "deep-sky" objektů vzdáleného vesmíru, které jindy Měsíc svým svitem přezáří. Na obloze se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. Počátkem října projde kolem planety Venuše, 4.10. večer nedaleko nejjasnější stálice v souhvězdí Štíra, hvězdy Antares.
Planety viditelné okem: Nejjasnější planeta Venuše (jasnost -3,9 mag, počátkem týdne opustí souhvězdí Panny a vstoupí do Vah) září za večerního soumraku nízko nad západojihozápadem. Koncem týdne zapadá už kolem půl osmé večer, tedy hodinu po Slunci. Jupiter (-2,4 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, zapadá po 23. hodině.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější průlety jsou z Prahy pozorovatelné 1.10. (v době od 20:25 do 20:29), 3.10. (19:43-19.47) a 5.10. (19:00-19:06). Informace o přeletech ISS v jiných dnech i dalších družic získáte na adrese /obloha/druzice/.

Zatmění Měsíce a Varhany