Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 41. týdnu 2008

Středa 8. října ve 22:30 SELČ
- od 6. do 12.října

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 8. října ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb, počátkem týdne se jeho srpek ve tvaru písmene "D" promítá na večerní oblohu do souhvězdí Střelce nedaleko Jupitera. 7. října v 11 hodin 4 minuty je Měsíc v první čtvrti.

V tomto týdnu máme poslední příležitost pozorovat večerní průlety Mezinárodní kosmické stanice ISS, stanice se znovu objeví na ranní obloze až 22. října. Nejjasnější přelet uvidíme ve východních Čechách ve středu 8.10. večer, v době od 18 h 45 min do 18 h 50 min. ISS poletí ve směru od západu k jihovýchodu; proletí kolem jasné hvězdy Arkturus v souhvězdí Pastýře, souhvězdím Hada, Hadonoše, Střelce, těsně mine Měsíc v souhvězdí Kozoroha. Nad obzorem jsou v době přeletu také dvě nejjasnější planety, a to Venuše (nízko nad jihozápadem, jasnost -3,9 mag, pohybuje se souhvězdím Váhy) a Jupiter (nad jihem, -2,3 mag, Střelec), který zapadá koncem týdne kolem půl jedenácté. Další okem viditelná planeta, Saturn (1,0 mag, Lev), svítí na ranní obloze nad východním horizontem od půl páté ráno.

8. října nastává maximum meteorického roje Drakonid, který souvisí s kometou 21P/Giacobini-Zinner. Výrazná aktivita roje byla zaznamenána naposledy v roce 2005, mohutné meteorické deště nastaly v letech 1933 a 1946.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.