Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu

Úkazy na obloze ve 41. týdnu

- od 8. do 14. října 2007.

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 11. října v 7 h 1 min je v novu, 13. října prochází odzemím (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km)
Planety: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter, září za večerního soumraku nízko nad jihozápadem. Prochází jižní částí souhvězdí Hadonoše, koncem týdne zapadá již po půl deváté večer. Mars v Blížencích vychází pozdě večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze září velmi jasná Venuše, nedaleko ní se nachází také Saturn; obě planety se promítají do souhvězdí Lva poblíž hvězdy Regulus. Konjunkce Venuše s Regulem nastává 9.10., konjunkce Venuše se Saturnem 15.10.
Zajímavé úkazy: 9. října nastává maximum meteorického roje Drakonid.
Za soumraku a za svítání je možné malými dalekohledy pozorovat kometu C/2007 F1 (Loneos). Kometa se pohybuje souhvězdím Vlasy Bereniky směrem k souhvězdí Pastýře.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich bude viditelný 11. října v době od 19 h 24 min – 19 h 29 min. Informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.