Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu

Úkazy na obloze ve 41. týdnu

- od 8. do 14. října 2007.

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 11. října v 7 h 1 min je v novu, 13. října prochází odzemím (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km)
Planety: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter, září za večerního soumraku nízko nad jihozápadem. Prochází jižní částí souhvězdí Hadonoše, koncem týdne zapadá již po půl deváté večer. Mars v Blížencích vychází pozdě večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze září velmi jasná Venuše, nedaleko ní se nachází také Saturn; obě planety se promítají do souhvězdí Lva poblíž hvězdy Regulus. Konjunkce Venuše s Regulem nastává 9.10., konjunkce Venuše se Saturnem 15.10.
Zajímavé úkazy: 9. října nastává maximum meteorického roje Drakonid.
Za soumraku a za svítání je možné malými dalekohledy pozorovat kometu C/2007 F1 (Loneos). Kometa se pohybuje souhvězdím Vlasy Bereniky směrem k souhvězdí Pastýře.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich bude viditelný 11. října v době od 19 h 24 min – 19 h 29 min. Informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.