Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17.-23.11.2005)

Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17.-23.11.2005)

Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17. - 23. října 2005)

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci z 18. na 19.10. prochází na obloze poblíž planety Mars, o den později nedaleko hvězdokupy Plejády. Konjunkce Měsíce s hvězdou Aldebaran v souhvězdí Býka nastává 22.10.

17. října ve 14 h 13 min je Měsíc v úplňku. Nastává zatmění Měsícem, které však u nás není viditelné v žádné fázi.

Planety okem: Merkur je nepozorovatelný, jasná Venuše (-4,3 mag) je viditelná nízko nad jihozápadem za večerního soumraku; přechází ze souhvězdí Štíra do Hadonoše a zapadá již krátce po půl osmé večer. Mars (-2,1 mag, pohybuje se v souhvězdí Berana) vychází již kolem sedmé hodiny večer a je pozorovatelný v průběhu celé noci. Jupiter není viditelný. Po půlnoci vychází nažloutlý Saturn (Rak, 0,3 mag), spatříme ho nedaleko hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy: 22.10. nastává maximum meteorického roje Orionid, pozorování však ruší Měsíc.

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.