Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17.-23.11.2005)

Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17.-23.11.2005)

Úkazy na obloze ve 42. týdnu (17. - 23. října 2005)

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci z 18. na 19.10. prochází na obloze poblíž planety Mars, o den později nedaleko hvězdokupy Plejády. Konjunkce Měsíce s hvězdou Aldebaran v souhvězdí Býka nastává 22.10.

17. října ve 14 h 13 min je Měsíc v úplňku. Nastává zatmění Měsícem, které však u nás není viditelné v žádné fázi.

Planety okem: Merkur je nepozorovatelný, jasná Venuše (-4,3 mag) je viditelná nízko nad jihozápadem za večerního soumraku; přechází ze souhvězdí Štíra do Hadonoše a zapadá již krátce po půl osmé večer. Mars (-2,1 mag, pohybuje se v souhvězdí Berana) vychází již kolem sedmé hodiny večer a je pozorovatelný v průběhu celé noci. Jupiter není viditelný. Po půlnoci vychází nažloutlý Saturn (Rak, 0,3 mag), spatříme ho nedaleko hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy: 22.10. nastává maximum meteorického roje Orionid, pozorování však ruší Měsíc.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk