Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 43. týdnu

Úkazy na obloze ve 43. týdnu

- od 22. do 28. října 2007

Slunce vstupuje 23.10. ve 21 h 15 min do znamení Štíra.
Měsíc je 26.10. v 6 h 51 min v úplňku. Týž den ve 14 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (357 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze postupně promítá do souhvězdí Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 28. října po půlnoci zakryje hvězdokupu Plejády.
Planety viditelné okem: Nejjasnějším objektem ranní oblohy je stále Venuše. Září v souhvězdí Lva od půl čtvrté, za svítání ji najdeme vysoko nad jihovýchodem. Poblíž Venuše se ve stejném souhvězdí nachází také planeta Saturn. Na večerní obloze svítí v Hadonoši až do osmé hodiny nízko nad jihozápadem Jupiter. Načervenalý Mars v Blížencích vychází po deváté hodině večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci.

V polovině tohoto týdne končí období večerní viditelnosti Mezinárodní vesmírné stanice, další přelety budou z našeho území pozorovatelné od 6. listopadu.
Kometa C/2007 F1 (LONEOS) dosahuje nejvyšší jasnosti, je viditelná triedrem po západu Slunce nízko nad západním obzorem. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Pastýře do Panny, projde výběžkem Hada, koncem týdne ji spatříme v souhvězdí Vah. Pozorování však bude rušit dorůstající Měsíc.

V neděli 28. října u nás skončí letní čas; ve tři hodiny letního času se ručičky hodinek posunou o hodinu zpět, na druhou hodinu středoevropského času.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.