Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 43. týdnu

Úkazy na obloze ve 43. týdnu

- od 22. do 28. října 2007

Slunce vstupuje 23.10. ve 21 h 15 min do znamení Štíra.
Měsíc je 26.10. v 6 h 51 min v úplňku. Týž den ve 14 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (357 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze postupně promítá do souhvězdí Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 28. října po půlnoci zakryje hvězdokupu Plejády.
Planety viditelné okem: Nejjasnějším objektem ranní oblohy je stále Venuše. Září v souhvězdí Lva od půl čtvrté, za svítání ji najdeme vysoko nad jihovýchodem. Poblíž Venuše se ve stejném souhvězdí nachází také planeta Saturn. Na večerní obloze svítí v Hadonoši až do osmé hodiny nízko nad jihozápadem Jupiter. Načervenalý Mars v Blížencích vychází po deváté hodině večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci.

V polovině tohoto týdne končí období večerní viditelnosti Mezinárodní vesmírné stanice, další přelety budou z našeho území pozorovatelné od 6. listopadu.
Kometa C/2007 F1 (LONEOS) dosahuje nejvyšší jasnosti, je viditelná triedrem po západu Slunce nízko nad západním obzorem. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Pastýře do Panny, projde výběžkem Hada, koncem týdne ji spatříme v souhvězdí Vah. Pozorování však bude rušit dorůstající Měsíc.

V neděli 28. října u nás skončí letní čas; ve tři hodiny letního času se ručičky hodinek posunou o hodinu zpět, na druhou hodinu středoevropského času.

Protuberance