Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 43. týdnu

Úkazy na obloze ve 43. týdnu

- od 22. do 28. října 2007

Slunce vstupuje 23.10. ve 21 h 15 min do znamení Štíra.
Měsíc je 26.10. v 6 h 51 min v úplňku. Týž den ve 14 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (357 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze postupně promítá do souhvězdí Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 28. října po půlnoci zakryje hvězdokupu Plejády.
Planety viditelné okem: Nejjasnějším objektem ranní oblohy je stále Venuše. Září v souhvězdí Lva od půl čtvrté, za svítání ji najdeme vysoko nad jihovýchodem. Poblíž Venuše se ve stejném souhvězdí nachází také planeta Saturn. Na večerní obloze svítí v Hadonoši až do osmé hodiny nízko nad jihozápadem Jupiter. Načervenalý Mars v Blížencích vychází po deváté hodině večer, nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci.

V polovině tohoto týdne končí období večerní viditelnosti Mezinárodní vesmírné stanice, další přelety budou z našeho území pozorovatelné od 6. listopadu.
Kometa C/2007 F1 (LONEOS) dosahuje nejvyšší jasnosti, je viditelná triedrem po západu Slunce nízko nad západním obzorem. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Pastýře do Panny, projde výběžkem Hada, koncem týdne ji spatříme v souhvězdí Vah. Pozorování však bude rušit dorůstající Měsíc.

V neděli 28. října u nás skončí letní čas; ve tři hodiny letního času se ručičky hodinek posunou o hodinu zpět, na druhou hodinu středoevropského času.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen