Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 45. týdnu

Úkazy na obloze ve 45. týdnu

- od 5. do 11. listopadu 2007

Měsíc je 9. listopadu ve 14 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 407 tisíc km), 10. listopadu v 0 h 3 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 5. a 6.11. ráno se Měsíc na obloze promítá nedaleko Venuše, následující ráno poblíž planety Merkur.

Planety viditelné okem: za večerního soumraku je nízko nad jihozápadem pozorovatelný Jupiter (jasnost -1,9 mag). Prochází jižní částí souhvězdí Hadonoše, koncem týdne zapadá již krátce po šesté hodině večer. Na ranní obloze svítí planety Merkur, Venuše, Mars a Saturn. Merkur (jeho jasnost v stoupá z -0,1 na -0,7 mag) je viditelný za svítání nízko nad východojihovýchodem, 8.11. je v největší západní elongaci. Venuše (-4,3 mag) se pohybuje v souhvězdí Panny, vychází již před třetí hodinou ráno. Je – po Měsíci – nejjasnějším objektem noční oblohy. Načervenalý Mars (-0,8 mag) svítí vysoko na ranní obloze v souhvězdí Blíženců. Planeta Saturn (0,8 mag) je nad obzorem od půl jedné, promítá se do souhvězdí Lva.

Zajímavé úkazy: 9. listopadu je v opozici se Sluncem trpasličí planeta Ceres - nastávají ideální pozorovací podmínky. Má jasnost 6,9 mag a je pozorovatelná i v malých hvězdářských dalekohledech. Promítá se do souhvězdí Velryby.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich v sobotu 10.11. v době od 6 h 7 min do 6 h 13 min. Bližší informace lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.
Po celou noc je v souhvězdí Persea nedaleko jeho nejjasnější hvězdy Mirfak pozorovatelná kometa 17/P Holmes. Je viditelná i bez dalekohledu jako výrazný kruhový obláček připomínající kulovou hvězdokupu.

Léto