Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu (14.- 20. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 46. týdnu (14.- 20. listopadu 2005)

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 14. na 15.11. se promítá poblíž Marsu, následující noc nedaleko Plejád. 16.11. v 1h 57 min je Měsíc v úplňku.

Planety pozorovatelné okem: Velmi jasná Venuše (-4,5 mag) září za večerního soumraku v souhvězdí Střelce, tedy nevysoko nad jihojihozápadem. Zapadá kolem tři čtvrtě na sedm. Mars (-2,1 mag, Beran) je pozorovatelný celou noc, planeta Saturn (0,2 mag, Rak) svítí zhruba od půl desáté večer v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Na ranní obloze se před půl šestou objevujeJupiter (-1,7 mag), najdeme ho nízko nad východojihovýchodem v souhvězdí Panny.

• 17. listopadu večer nastává maximum meteorického roje Leonid.
  • Počátkem tohoto týdne jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Nejjasnější z nich spatříme v pondělí 14. listopadu. Stanice poletí v době od 17 h 52 min do 17 h 56 min zhruba od západu k východu; proletí souhvězdím Herkula, Lyrou, Labutí (těsne mine hvězdu Vega a Deneb) a Pegasem. Jasnost -0,8 mag.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.