Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu

Úkazy na obloze ve 46. týdnu

– od 12. do 18. listopadu 2007

Měsíc je 17. listopadu ve 23 h 32 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Štíra, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 17.11. večer se promítá nedaleko planety Neptun.

Planety viditelné okem: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (jasnost -1,9 mag), zapadá za večerního soumraku; svítí nízko nad jihozápadem v souhvězdí Hadonoše. Načervenalý Mars (-0,9 mag) vychází již kolem sedmé hodiny večer, promítá se do souhvězdí Blíženců. Saturn ve Lvu (0,8 mag) vychází koncem týdne o půlnoci. Nejjasnějším objektem ranní oblohy je Jitřenka – Venuše (-4,3 mag). Pohybuje se v souhvězdí Panny. Kolem půl šesté ráno se nízko nad východojihovýchodem objevuje také Merkur (-0.7 mag). Prochází souhvězdím Panny, koncem týdne přechází do Vah.

Zajímavé úkazy: I v tomto týdnu je celou noc v souhvězdí Persea pozorovatelná i bez dalekohledu kometa 17/P Holmes. Nachází se poblíž nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Mirfak. Svým tvarem připomíná kulovou hvězdokupu.
12. listopadu prochází v nejmenší vzdálenosti od Země trpasličí planeta Ceres. Je viditelná malými dalekohledy v souhvězdí Velryby.
18. listopadu nastává maximum meteorického roje Leonid.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.