Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 48. týdnu

Úkazy na obloze ve 48. týdnu

- od 26. listopadu do 2. prosince 2007

Měsíc je 1.12. ve 13 h 44 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 26. a 27. listopadu se promítá poblíž planety Mars, 29. listopadu projde těsně kolem hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka. 1. prosince nastává konjunkce Saturnu s Měsícem, nedaleko této dvojice se nachází také nejjasnější hvězda v souhvězdí Lva, stálice Regulus.
Planety viditelné okem: Planety Merkur a Jupiter jsou nepozorovatelné. Saturn (jasnost 0,8 mag) vychází koncem týdne hodinu před půlnocí, pozorovat ho můžeme v souhvězdí Lva nejlépe ve druhé polovině noci. Ráno za svítání září vysoko nad jihovýchodem Jitřenka – Venuše (-4,2 mag). Je nejjasnějším objektem ranní oblohy, pohybuje se v souhvězdí Panny, koncem týdne se přiblíží k nejjasnější stálici tohoto souhvězdí, hvězdě Spika. Načervenalý Mars (-1,3 mag) vychází již zvečera, prochází souhvězdím Blíženců. V prosinci nastávají pro jeho pozorování ideální podmínky: postupně stoupá jasnost i úhlová velikost, nad obzorem bude po celou noc. Opozice se Sluncem nastává na Štědrý den.
Kometa 17/P Holmes je stále dobře viditelná v souhvězdí Persea poblíž hvězdy Mirfak jako mlhavý kruhový obláček. S vyhledáním komety je možné začít hned zvečera po setmění, kdy pozorování nebude rušit Měsíc. Kometa je od nás daleko zhruba 250 milionů kilometrů, vzdaluje se od Země i Slunce a její jasnost bude postupně klesat.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku