Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 49. týdnu (5. - 11. prosince 2005)

Úkazy na obloze ve 49. týdnu (5. - 11. prosince 2005)

Měsíc

• Měsíc prochází tento týden souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana.5.12. v 5 h je v přízemí (vzdálenost od Země 367 tisíc km), 8.12. v 10 h36 min v první čtvrti.

• Merkur (-0,2 mag) je viditelný ráno před východem Slunce nízkonad jihojihovýchodem; jeho jasnost postupně stoupá, v největší elongacibude počátkem příštího týdne. Promítá se do souhvězdí Vah.
  • Večernice - Venuše (-4,7 mag) září za večerního soumraku nad jihozápadem, pohybuje sena hranici Střelce a Kozoroha. 9.12. dosáhne nejvyšší jasnosti.
  • Načervenalý Mars (-1,4 mag) svítí v Beranu až do půl páté ráno, zhruba vtu dobu vychází planeta Jupiter (-1,8 mag, Váhy).
  • Saturn (0,1 mag) vycházívečer kolem 20. hodiny, nejvýše nad obzorem je ráno před svítáním. Promításe do souhvězdí Raka vlevo od hvězdokupy M 44 Jesličky.
Planetka Juno
  • 9. prosince je v opozici se Sluncem planetka Juno (7,2 mag). Pozorovat jimůžeme již malým hvězdářským dalekohledem v západní části souhvězdíOrionu, nejlépe kolem půlnoci. Mapku zašleme zájemcům na požádání.
Přelety ISS

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.