Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 49. týdnu

Úkazy na obloze ve 49. týdnu

- od 3. do 9. prosince 2007

Měsíc je 6. prosince v 18 h v odzemí, tedy v největší vzdálenosti od Země (406 tisíc km). 9. prosince v 18 h 40 min je v novu. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 5.12. ráno projde těsně kolem hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny. Poblíž této dvojice se nachází také jasná Venuše.
Planety sluneční soustavy: Planety Merkur a Jupiter jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Nejjasnější ze všech planet, Venuše (jasnost -4,2 mag), září na ranní obloze vysoko nad jihovýchodem. Počátkem týdne vychází již po půl čtvrté ráno, spatříme ji v souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika. Na večerní obloze je v souhvězdí Blíženců viditelný výrazný načervenalý Mars (-1,4 mag). Hodinu před půlnocí vychází Saturn (0,7 mag), promítá se do souhvězdí Lva poblíž jasné hvězdy Regulus. V dalekohledu jsou večer po setmění pozorovatelné planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,9 mag). Obě se nacházejí nedaleko od sebe: Uran v souhvězdí Vodnáře, Neptun v sousedním souhvězdí Kozoroha. Mapku zašleme na požádání.
Zajímavé úkazy: Kometa 17P/Holmes je stále dobře viditelná v souhvězdí Persea, pozorování v tomto týdnu nebude rušit měsíční svit. Kometa se ale vzdaluje od Země i Slunce, její jasnost postupně klesá. K jejímu vyhledání komety je vhodné použít triedr, ve kterém kometa vypadá jako kruhový mlhavý obláček o úhlové velikosti Měsíce.
Od poloviny týdne můžeme pozorovat přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich bude viditelný 9. prosince v intervalu 17 h 27 min -17 h 31 min. Informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk