Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úplné zatmění Měsíce živě z Peru s projektem GLORIA

Úplné zatmění Měsíce živě z Peru s projektem GLORIA

Logo projektu GLORIA Autor: Projekt GLORIA
Logo projektu GLORIA
Autor: Projekt GLORIA
Úplné zatmění Měsíce, první za posledních dva a půl roku, nastane 15. dubna 2014. Bude to první ze čtyř po sobě následujících úplných zatmění Měsíce v letech 2014 až 2015, vždy zhruba po 6 měsících, která tvoří tzv. lunární tetrádu... Poslední tetráda byla k vidění před 10 lety, další bude až v roce 2032. Projekt GLORIA bude u toho a uspořádá přímý přenos této události z Peru.

Může existovat více fascinující místo pro astronomická pozorování než země Inků? Tato předkolubovská civilizace věnovala mnoho času studiu oblohy a uctívala boha Slunce, Inti. Sledování pohybů Slunce a hvězd bylo pro Inky významné jak z religiózních, tak z hospodářských důvodů, neboť tyto pohyby souvisí se sezónními změnami důležitými pro zemědělství. Slavný Chrám Slunce (Coricancha) v Cuzcu má 41 označených směrů - některé z nich odpovídají astronomickým zákrytům, jako jsou směry východů a západů Slunce během letních a zimních slunovratů.

Úplné zatmění Měsíce 10. prosince 2011. Autor: Petr Horálek
Úplné zatmění Měsíce 10. prosince 2011.
Zatmění Měsíce nastane, když Měsíc prochází stínem Země. K tomu nedochází každý měsíc, protože oběžná dráha Měsíce je relativně nakloněna vzhledem k dráze Země. Na rozdíl od zatmění Slunce může být viditelné z libovolného místa na Zemi, pro které je Měsíc v průběhu zatmění nad horizontem.

Zatmění 15. dubna bude viditelné ze severní Ameriky a Atlantického oceánu. Pokud žijete v Evropě, můžete v závislosti na vaší poloze vidět Měsíc vstupující do stínu Země (tzv. ‘polostínová’ fáze zatmění) v 07:58 středoevropského času. Nicméně, změny v jasnosti Měsíce v průběhu této fáze, která trvá asi hodinu, jsou minimální a bude těžké je rozpoznat. Fáze, kdy je Měsíc zcela ve stínu, je pro většinu Evropy neviditelná – začíná v 09:06 středoevropského času. Částečné zatmění bude ale viditelné z Kanárských ostrovů.

Tým astronomů projektu GLORIA oslaví tuto podívanou přímým přenosem ze starověkého inckého místa Saksaywaman, zděného komplexu na severním okraji města Cuzco v Peru. Během zatmění diváci uvidí proměnu Měsíce v rudý kotouč. Atmosféra Země, zvětšující průměr Země asi o 80km, funguje jako čočka, která ohýbá sluneční světlo a filtruje modrou složku slunečního záření. Pozorovatel na Zemi proto vidí zatměný Měsíc s typickým měděným nádechem.

GLORIA bude také pozorovat zatmění ze sopky Teide (3718m), ležící na ostrově Tenerife. Tato hora nabízí jedinečnou podívanou: pokud je úplné zatmění Měsíce blízko východu nebo západu Slunce, stín vulkánu je v perfektním zákrytu se zatměním. Tento jev, pozorovatelný během zatmění 15. dubna, bude také přenášen živě.

Pro více informací o časech živého vysílání navštivte stránky gloria-project.eu.

GLORIA financovaný v rámci FP7 Evropské unie. Projekt začal v říjnu 2011 a zapojuje 13 institucí z 8 zemí.

Snímky zatmění s vysokým rozlišením: https://www.flickr.com/photos/65131760@N06/sets/72157643279206743/

Videa zatmění a vývoj stínů na Teide: http://www.youtube.com/playlist?list=PL6oc5e7lSjeJp9PUtrRZr1yx3F5yS9kxG

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.