Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  V sobotu 31. října 2015 zazářil na obloze jasný bolid

V sobotu 31. října 2015 zazářil na obloze jasný bolid

Záznam bolidu z 31. října v 19:05 pořízený stanicí na Lysé hoře.
Autor: AsÚ AV ČR

Večer 31. 10. 2015 v 19:05:18-22 SEČ zachytily automatické bolidové kamery České bolidové sítě přelet jasného bolidu. Protože nad celým územím střední Evropy bylo jasno, tak fotografické snímky bolidu byly pořízeny ze všech 13 stanic. Kromě toho výborné pozorovací podmínky a vysoká jasnost bolidu způsobily, že tento bolid byl pozorován velkým počtem náhodných svědků z nichž do této doby více než 150 nám poslalo svá pozorování. Přinášíme první předběžný popis celého tohoto mimořádného jevu.

Neboť podrobnější zpracování teprve probíhá, výsledky uvedené dále jsou zatím založeny na analýze 2 snímků ze severních stanic Polom a Lysá hora (viz fotografie v úvodu: výřez z celooblohového snímku na kterém je zachycen průlet bolidu EN311015 nad SZ Polskem. Na obrázku bolid letí zprava doleva pod souhvězdím Velké medvědice).

Z našich výpočtů jsme zjistili, že bolid letěl daleko na sever od našeho území na SZ Polska a začal svítit ve výšce 102 km poblíž města Tuchola. Letěl po dráze skloněné k zemskému povrchu necelých 17 stupňů a pohasl ve výšce necelých 60 km poblíž města Dravsko Pomorskie. Zaznamenaná světelná dráha byla dlouhá 150 km. Z našich výpočtů vyplývá, že tento mimořádně jasný bolid, jehož jasnost v maximu mnohonásobně převyšovala jasnost Měsíce v úplňku, patřil k meteorickému roji Jižní Tauridy a jednalo se tak o větší úlomek meziplanetární hmoty kometárního původu. Mateřským tělesem tohoto meteorického roje je kometa Encke.

Přibližná dráha bolidu ze 31. října v 19:05 z roje Jižní Tauridy. Autor: Google/Pavel Spurný.
Přibližná dráha bolidu ze 31. října v 19:05 z roje Jižní Tauridy.
Autor: Google/Pavel Spurný.

Na závěr bych přidal poděkování těm, co nám poslali svá hlášení o úkazu: Děkujeme vám všem, co nám poslali svá pozorování a tímto aspoň stručně odpovídáme na vaše časté dotazy ohledně tohoto mimořádného přírodního jevu.

RNDr. Pavel Spurný, CSc.
Vedoucí oddělení meziplanetární hmoty
Astronomický ústav AV ČR

[1] Enckeova kometa na Cometography.com
[2] Předpověď aktivity Taurid podle astronoma Davida Ashera

Štítky: Bolid, Tauridy, Taurids

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.